مظنون 22 ساله کشته شد

تکرار حمله پاریس در کپنهاگ

۲۷ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۷ کد : ۱۹۴۴۳۶۱ اخبار اصلی اروپا
دانمارک حدود 10 سال پیش و در پی انتشار کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام، هدف اسلام گرایان افراطی قرار گرفت.
تکرار حمله پاریس در کپنهاگ

نویسنده: تامسون رویترز

دیپلماسی ایرانی: جوان 22 ساله متولد دانمارک در نوعی الگوبرداری از حمله ماه ژانویه به دفتر هفته نامه فکاهی شارلی ابدو در پاریس، به یک کنیسه و مراسم حمایت از آزادی بیان در کپنهاگ حمله کرد و دو نفر را کشت. به گفته مقامات دانمارک، مظنون این حمله در تیراندازی پلیس جان خود را از دست داد.

جنس مدسن رئیس سازمان اطلاعات دانمارک اعلام کرد نیروهای اطلاعاتی پیش از تیراندازی این جوان 22 ساله را تحت نظر داشتند و وی احتمالا به تنهایی دست به این حمله زده است. به گفته پلیس دانمارک در سابقه جنایی این جوان مواردی همچون اقدامات خشونت آمیز، فعالیت در گروه های تبهکار و حمل اسلحه بدون مجوز وجود داشته است.

در دو حمله جداگانه در روزهای شنبه و یکشنبه در پایتخت دانمارک یکی از نگهبانان کنیسه و یک فیلمساز کشته و پنج نیروی پلیس زخمی شدند.

به گفته شواهد عینی این فرد مسلح حدود 40 تیر در کافه میزبان برنامه حمایت از آزادی بیان شلیک کرد؛ در این برنامه لارس ویلکس سوئیسی نیز حضور داشت که پیشتر در پی کشیدن کاریکاتوری از پیامبر اسلام مورد تهدید قرار گرفته بود. این فرد مسلح سپس به سمت یک کنیسه در همان نزدیکی حرکت کرد و یک نگهبان را کشت.

روز یکشنبه هزاران دانمارکی کنیسه قدیمی 180 ساله را غرق در گل کردند. دانمارک کشوری کوچک است و حملات این چنینی به شدت مردم این کشور را که به امنیت اجتماعی اعتماد دارند، شوکه کرده است.

به گفته شواهد عینی نیروهای پلیس چندین بخش را که عمده ساکنان آنها مهاجران بودند، محاصره و از چندین نفر بازجویی کردند.

به گزارش رسانه های دانمارک نام حمله کننده مسلح عمر عبدالحمید الحسین بود. اما به گزارش خبرگزاری رویترز پلیس دانمارک تا کنون از افشای هویت فرد حمله کننده خودداری کرده است.

به گزارش رسانه های دانماک الحسین در پی حمله به پسری 19 ساله در قطار کپنهاگ در سال 2013 مدت زمانی را در زندان گذرانده و چند هفته پیش آزاد شده بود.

مقامات دانمارک از زمان حمله افراط گرایان به دفتر نشریه فکاهی شارلی ابدو و ادامه خشونت ها در پاریس در ماه ژانویه که مجموعا 17 کشته برجا گذاشتند، در حالت آماده باش بودند. نشریه شارلی ابدو در پی ترسیم کاریکاتورهایی از سیاستمداران و شخصیت های مذهبی شناخته شده بود.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در این باره گفت: «دانمارک و فرانسه هر دو یک ملت هستند و یک غم را تجربه می کنند؛ دو کشور همچنین در مقاومت، مبارزه و شناسایی تروریسم با یکدیگر وجه اشتراک دارند. آنها در هر دو کشور یک نقطه را هدف گرفتند، آنها ماهیت ما را هدف گرفتند، آن چه ما ارائه می کنیم، ارزش های آزادی و قانونی که همه شهروندان جدای از مذهب آنها باید بتوانند از آنها بهرمند شوند.»

مدسن رئیس سازمان اطلاعات دانمارک تصریح کرد حملات در پاریس الگوی حملات در کپنهاگ بودند. اما پلیس دانمارک تصریح کرد هیچ مدرکی دال بر آموزش دیدن حمله کننده دانمارکی در اردوگاه های افراطی در خاورمیانه وجود ندارد.

هله تورنینگ اشمیت، نخست وزیر دانمارک حملات روزهای شنبه و یکشنبه را تروریستی توصیف اما تاکید کرد این حملات به معنای شروع جنگی میان غرب و اسلام نبودند.

دانمارک حدود 10 سال پیش و در پی انتشار کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام، هدف اسلام گرایان افراطی قرار گرفت. انتشار کاریکاتورها در آن زمان تظاهرات گسترده و گاهی مهلک را در جهان اسلام به دنبال داشت. بسیاری از مسلمانان به تصویر کشیدن پیامبر اسلام (ص) را بی حرمتی و اهانت می دانند.

ویلکس هنرمند سوئدی که احتمالا هدف اصلی در حملات در گپنهاگ بود اولین مرتبه در سال 2007 و در پی به تصویر کشیدن کاریکاتوری از پیامبر اسلام (ص) مورد انتقاد قرار گرفت.

به گفته شاهدان عینی با شروع مراسم تحت عنوان «هنر، توهین به مقدسات و آزادی بیان» توسط سفیر فرانسه، حمله کننده مسلح تیراندازی را آغاز کرد. نیروهای پلیس خیلی سریع در خیابان های اطراف مستقر شدند اما حمله کننده موفق شد از منطقه بگریزد.

ویلکس در زمان حمله به همراه یکی از مدیران برنامه در پشت کافه پناه گرفته بود. وی از سال 2010 تا کنون تحت محافظت پلیس سوئد بوده است. دو سال پیش یک زن آمریکایی به جرم تلاش برای قتل وی دستگیر و زندانی شد.

همانند دیگر کشورهای اروپایی نگرانی ها در کشورهای منطقه اسکاندیناوی در مورد افراط گرایی میان جوانان مسلمان که برای جنگ در کنار گروه های افراطی همچون داعش به سوریه و عراق سفر می کنند، به شدت افزایش یافته است.

منبع: گلوبال پست / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: دانمارک شارلي ابدو حملات در پاريس افراط گرايي


نظر شما :