ملک عبدالله طرفدار اصلاحات و حقوق زنان بود

۰۴ بهمن ۱۳۹۳ | ۰۳:۰۳ کد : ۱۹۴۳۴۸۰ سرخط اخبار

سناتور مک کین در پیام تسلیت درگذشت پادشاه عربستان، «ملک عبدالله» را صدای رسای اصلاحات، طرفدار زنان و مخالف خشونت خواند.

به گزارش فارس به نقل از سایت اطلاع رسانی سنای آمریکا، سناتور «جان مک کین» در پیامی به مناسبت درگذشت پادشاه عربستان، نسبت به آینده روابط واشنگتن با «ملک سلمان»، شاه جدید عربستان ابراز خوشبینی کرد.

مک کین در این پیام ضمن تسلیت به مردم عربستان، «ملک عبدالله» را «صدای رسای اصلاحات در عربستان سعودی» خواند.

پس از کلید خوردن بیداری اسلامی از تونس، مناطق شرقی عربستان و بحرین هم شاهد اعتراضات آزادی خواهانه بود که هر دو جریان، تاکنون با حضور قدرتمند نیروهای امنیتی سعودی، ناکام مانده است.

سناتور مک کین در جای دیگری از پیام تسلیم خود، گفته است: «ملک عبدالله در راستای محدود کردن قدرت پلیس مذهبی و ارتقای حقوق زنان گام برداشت.»

در عربستان زنان حق رانندگی ندارند. آخرین موردی که از پایمال شدن حق زنان به رسانه ها درز کرد، خبر صدور حکم 8 ماه زندان و 150 ضربه شلاق برای یک زن سعودی به جرم رانندگی بود.

جان مک کین که به همراه جمعی دیگر از جمهوری خواهان از جمله سناتور منندز و سناتور کرک، به واسطه علاقه به اهرم نظامی برای حل کردن مشکلات بین المللی شناخته می شوند، در این پیام همچنین گفته که شاه سعودی، «طرفدار صلح و مخالف خشونت» بود.

دوم مهر ماه سال جاری بود که «جو بایدن» معاون اول اوباما در جمع دانشجویان هاروارد، عربستان، ترکیه و امارات را به حمایت مالی و تسلیحاتی از داعش متهم کرده بود؛ وی البته پس از چند روز جنجال رسانه ای، از مقامات هر 3 کشور عذرخواهی کرد.

دولت عربستان هم که تا پیش از این، منکر حضور اتباعش در میان تروریست های داعش بود.

اما پس از رسانه ای شدن خبر بازداشت 200 تبعه عربستان در عراق به جرم طراحی حملات تروریستی، عربستان هم اعلام کرد که حضور شهروندان سعودی در میان اعضای گروه های تروریستی، جرم محسوب می شود و کسانی هم که تاکنون در میان تروریست ها فعال بوده اند، درصورت بازگشت به کشور زندانی می شوند.

کلید واژه ها: عربستان


نظر شما :