اعلام حمایت عراق از سیاست عربستان در اوپک

۰۹ دی ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۲۴۸۶ سرخط اخبار

وزیر نفت عراق گفت که کشورش از سیاست نفتی عربستان سعودی در اوپک حمایت می کند.

به گزارش عصرایران، عادل عبدالمهدی وزیر نفت عراق در مصاحبه با روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: عراق موافق سیاست عربستان سعودی و تصمیم اخیر وزرای نفت اوپک درباره عدم کاهش تولید نفت و تعیین قیمت توسط بازار است.

عادل عبدالمهدی 72 ساله قبل از این وزیر اقتصاد و معاون رئیس جمهور بود. او دارای دکترای اقتصاد از فرانسه و عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی (به رهبری عمار حکیم ) است.
 
علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی به تازگی در سخنرانی در امارات گفته بود باید اجازه داد قیمت نفت به اندازه ای کاهش یابد تا همه تولید کنندگان حاشیه ای که نیازمند قیمت بالای نفت برای ادامه تولید هستند از بازار خارج شوند. با این اقدام اوپک بدون از دست دادن یک بشکه نفت، از مازاد تولید نسبت به مصرف، خلاص می شود. در این وضعیت قیمت نفت دوباره افزایش می یابد.

وزیر نفت عراق این سخنان همتای سعودی اش را به عنوان "نظریه سعودی" توصیف کرد و گفت: اوپک هم اکنون در این مسیر حرکت می کند. عراق از نظریه نفتی سعودی حمایت می کند.

قیمت نفت از 6 ماه اخیر به شدت کاهش یافته و از 100 دلار برای هربشکه به حدود 60 دلار رسیده است.
این وضعیت به دنبال ادامه افزایش تولید نفت عربستان سعودی روی داده است. عربستان سعودی همچنین به شدت با کاهش تولید با هدف افزایش قیمت نفت مخالف است.

ایران به شدت از این تصمیم عربستان سعودی عصبانی است. حسن روحانی رئیس جمهور و دیگر مقامات ایرانی بارها نارضایتی خود را از سیاست عربستان سعودی در برابر بازار نفت اعلام کرده اند.

وزیر نفت عربستان سعودی در آخرین اظهار نظرش گفته بود حتی اگر قیمت نفت به 20 دلار هم برسد تولید را کاهش نمی دهد.

الجزایر نیز پیشنهاد کرده بود اوپک برای افزایش قیمت نفت 5 درصد از تولیدش یعنی معادل 1.5 میلیون بشکه نفت در روز کاهش بدهد.

وزیر نفت عراق همچنین ابراز امیدواری کرد نفت عراق دوباره از طریق خط لوله سعودی - عراقی و بنادر عربستان سعودی صادر شود.
این خط لوله بعد از جنگ 1990  بسته شد.

عبدالمهدی گفت: برای صادرات نفت عراق از طریق بنادر عربستان تلاش می کنیم. اوپک هم اکنون براساس نظریه سعودی حرکت می کند. ما در عراق موضع پراگماتیک داریم. تا زمانی که همه با ادامه تولید موافق باشند ما از موضع فعلی حمایت می کنیم اگر همه خواهان کاهش تولید باشند ما هم از این تصمیم حمایت می کنیم.

وی تاکید کرد: ما در عراق می خواهیم از نظریه سعودی استفاده کنیم و بسیاری از هزینه های غیرضروری خود را کاهش دهیم.

کلید واژه ها: عربستان سعودی اوپک


نظر شما :