فرستاده فرانسه برای چانه زنی به تهران می آید

۰۷ دی ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۹ کد : ۱۹۴۲۴۱۹ سرخط اخبار

فرستاده دولت فرانسه برای میانجیگری در موضوع انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان دوباره به تهران سفر می کند.

به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، " ژان فرانسوا ژیرو" مقام ارشد وزارت خارجه فرانسه قرار است پس از تهران، به عربستان سعودی برود تا با مقامات این کشور هم درباره انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان گفتگو کند.

به دلیل نبود توافق میان جناح های سیاسی لبنان، انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور از 8 ماه پیش تاکنون با بن بست روبه رو شده است. لبنان هم اکنون رئیس جمهور ندارد و نخست وزیر با حفظ سمت مسؤولیت های ریاست جمهوری را برعهده دارد.

"ژان فرانسوا ژیرو" مدیر اداره خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه فرانسه قصد دارد با سفر به شماری از کشورهای خاورمیانه و صاحب نفوذ در لبنان، درباره موضوع انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان رایزنی خواهد کرد. این اقدام با حمایت آمریکا و اروپا و واتیکان انجام می شود.

هم اکنون دو جناح 14 مارس و 8 مارس در لبنان بر کاندیداهای خود برای ریاست جمهوری این کشور پافشاری می کنند. در حال حاضر سمیر جعجع کاندیدای جناح 14 مارس (به رهبری سعد حریری و مخالفان بشار اسد رئیس جمهور سوریه و نزدیک به عربستان سعودی، فرانسه و آمریکا) و میشل عون کاندیدای جناح 8 مارس (به رهبری حزب الله لبنان و حامیان ایران و سوریه) هستند.

منابع آگاه فرانسوی گفته اند: تهران نخستین مقصد این سفر دوره ای انتخاب شد زیرا فرستاده فرانسوی قصد دارد به هنگام سفر به ریاض، چیزی از تهران همراه خود داشته باشد.
مقام ارشد فرانسوی در سفر به تهران با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزیر خارجه ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد.

منابع فرانسوی ادامه دادند: پاریس به دنبال باز کردن قفل ریاست جمهوری لبنان از طریق مذاکره با ایران است.
این دومین سفر فرستاده فرانسه به تهران با موضوع ریاست جمهوری لبنان است.

منابع فرانسوی تاکید می کنند مقام ارشد فرانسه در سفر نخست اش به تهران احساس مثبتی را از مقامات ایرانی دریافت کرد. منابع فرانسوی معتقدند ایران امروز نیازمند برقراری ثبات در لبنان است چرا که برقراری ثبات در لبنان به سود منافع ملی این کشور و به ویژه حزب الله لبنان است.

آنها می گویند در صورتی که در انتخابات پارلمانی آینده لبنان، جناح 8 مارس (به رهبری حزب الله) در مقابل جناح 14 مارس (به رهبری حزب المستقبل ) شکست بخورد در این صورت جناح 14 مارس خواهد توانست گزینه خود را به عنوان رئیس جمهور آینده معرفی و به کرسی ریاست جمهوری لبنان نزدیک کند.

فرانسه در این مرحله از میانجیگری قصد دارد ایران و حزب الله لبنان (جناح 8 مارس) یا جناح 14 مارس را به عقب نشینی و پذیرش ریاست جمهوری کاندیدای جناح مقابل قانع کند.

منابع فرانسوی همچنین می گویند: برگزاری اولین دیدار و گفتگوی حزب الله لبنان و حزب المستقبل نشانه ای از تمایل تهران برای ارائه پیام های مثبت به داخل لبنان و خانواده بین المللی است.

قبل از این روزنامه النهار چاپ بیروت به نقل از منابع دیپلماتیک گفته بود پاریس به دنبال تماس و رایزنی دیپلماتیک با ایران است تا مشکل انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان حل شود. آمریکا نیز از این روند حمایت می کند.
 
حزب الله لبنان هم اکنون از ژنرال میشل عون نماینده مجلس برای تصدی سمت ریاست جمهوری آینده لبنان حمایت می کند.

لبنان در روزهای اخیر شاهد برگزاری نخستین نشست گفتگو و رایزنی مستقیم میان نمایندگان حزب الله و حزب المستقبل بود.

برخی کارشناسان معتقدند این دیدار و گفتگو در نتیجه رایزنی های فرانسه با ایران و عربستان سعودی است.

کلید واژه ها: 14 مارس جناح 14 مارس حزب الله لبنان


نظر شما :