انتخاباتی فرمایشی با رنگ و بوی طایفه‌ای

با فشارهای ریاض، منامه تن به اصلاحات نمی‌دهد

۰۹ آذر ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۲ کد : ۱۹۴۱۴۲۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حکومت عربستان هرگونه اصلاحات در بحرین را منوط به سقوط حکومت بشار اسد در سوریه کرده و بر این باور است که ما به ازای اعطای حقوق اولیه شیعیان در بحرین سقوط حکومت علوی بشار اسد در سوریه است.
با فشارهای ریاض، منامه تن به اصلاحات نمی‌دهد

دیپلماسی ایرانی: انتخابات فرمایشی بحرین در حالی برگزار شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و ناظران مسائل این کشور نسخه ای تجویز شده از سوی عربستانی بوده است. نسخه ای که می خواهد همان سیاستی را در بحرین دنبال کند که پیش از این در مصر آزموده شده بود. البته بر کسی پوشیده نیست که وابستگی حاکمان بحرین به عربستان بسیار بیشتر از وابستگی مقامات جدید مصر به عربستان است. اما به هر حال نسخه تجویز شده تشابه بسیاری با نسخه پیچیده شده از سوی عربستان برای مصر دارد.

در این انتخابات حکومت بحرین تلاش کرد فقط چیزی به اسم انتخابات برگزار کند. انتخاباتی که بدون رو دربایستی برچسب شیعه سنی بر آن زده شده و تلاشی است برای کنار زدن شیعیان از روند سیاسی کشور و تثبیت جایگاه اقلیت سنی در حاکمیت بدون قبول هر گونه اصلاحاتی که منجر به پایان یافتن تنش های سیاسی جاری در کشور شود.

رسانه های عربی متمایل به عربستان همانند العرب و میدل ایست آن لاین و الشرق و الاوسط و الحیات ابایی ندارند که بدون سند مخالفان را وابسته به ایران جلوه دهند. ادعایی سراسر واهی که صرفا به عنوان ابزاری برای سرکوب شیعیان که اکثریت مردم بحرین را تشکیل می دهند اما هیچ نقشی در اداره کشور ندارند، از آن استفاده می شود. عربستان بحرین را حیات خلوت خود می داند و هر گونه تحرکی در آن را به شدت سرکوب می کند کما این که در گذشته دیدیم با افزایش اعتراض های مردمی در این کشور ارتش عربستان وارد بحرین شد و معترضان را به شدت سرکوب کرد. عربستان حتی با هر گونه آشتی ملی پادشاه بحرین و انجام اصلاحات او به شدت مخالف است و هر گونه اصلاحاتی را به مثابه دادن امتیاز به شیعیان می داند و آن را خطری برای امنیت ملی خود تصور می کند. چرا که خود اقلیت شیعه را به شدت سرکوب می کند و بر این باور است امتیاز گرفتن شیعیان بحرین تاثیری مستقیم بر وضعیت شیعیان عربستان می گذارد و آنها را در جهت احقاق حقوق خود از حکومت عربستان و تقاضای امتیاز از هیئت حاکمه تحریک می کند. عربستان همچنین بر این باور است که هر گونه امتیاز دادن یا انجام اصلاحات به سود شیعیان در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس به نفع ایران تمام می شود. برای همین حتی تلاش دارد جلوی فعالیت نسبتا پویای شیعیان در کویت را نیز بگیرد. کشوری که نسبت به دیگر کشورهای عضو شورا از فضای باز سیاسی بیشتری برخوردار است و روند دموکراتیک سیاسی در آن بیشتر رعایت می شود.

به گزارش میدل ایست آنلاین وزیر دادگستری بحرین، شیخ خالد بن علی آل خلیفه که ریاست کمیته عالی انتخابات را نیز بر عهده دارد درباره وضعیت انتخابات برگزار شده در بحرین گفت: «فرایند برگزاری انتخابات موفقیت آمیز بود. بحرینی ها در این انتخابات ثابت کردند که خود می توانند بر مشکلات خود فایق آیند»!

در حالی که بزرگترین حزب سیاسی مخالف حکومت که گفته می شود نزدیک به یک میلیون طرفدار دارد یعنی جمعیت الوفاق انتخابات سراسری بحرین را تحریم کرده است، کمیته عالی برگزاری انتخابات بحرین اعلام کرد که نسبت مشارکت در انتخابات در دور اول در حدود 52.6 درصد بوده است. خبرگزاری رسمی بحرین نیز گزارش داد که رای دهندگان از ابتدای گشایش محل های رای گیری از ساعت 5 صبح تا پایان زمان رای گیری یعنی ساعت 17 بعد از ظهر حضور گسترده ای پای صندوق های رای داشتند.   

شیخ خالد در موقع بسته شدن مراکز رای گیری با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «علی رغم این که دعوت به تحریم انتخابات از سوی مخالفان بالا بوده است اما مردم نمایندگان خود را انتخاب کردند.»

وی در ادامه افزود: «ملت بحرین می توانند به تنهایی از مشکلات عبور کنند و در صفی واحد هزینه های توسعه و مشارکت سیاسی و پیشرفت به سمت دموکراسی را تحمل کنند.»

وی نسبت به ایجاد شبهه در انتخابات به مخالفان هشدار داد و گفت که با هر گونه تحریکی که باعث ایجاد شبهه در انتخابات شود برخورد می شود.

حکومت بحرین و به دنبال آن عربستان و رسانه های وابسته به آن تلاش دارند مخالفان انتخابات بحرین را وابسته به ایران جلوه دهند و آنها را متهم به مشارکت در تحولات عراق و یمن و لبنان و سوریه می کنند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حکومت عربستان هر گونه اصلاحات در بحرین را منوط به سقوط حکومت بشار اسد در سوریه کرده و بر این باور است که ما به ازای اعطای حقوق اولیه شیعیان در بحرین سقوط حکومت علوی بشار اسد در سوریه است.    

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: بحرین شیعیان عربستان و بحرين ايران و بحرين


نظر شما :