کانادا: حاضر به اقدام نظامی علیه دولت سوریه نیستیم

۲۴ آبان ۱۳۹۳ | ۱۶:۵۰ کد : ۱۹۴۰۸۳۰ سرخط اخبار

نخست وزیر کانادا روز جمعه گفت این کشور حتی در صورت مداخله نظامی در سوریه، حاضر به حمله به مواضع دولت این کشور نیست چراکه به عقیده اتاوا تنها راه پایان دادن به بحران سوریه، مصالحه سیاسی است.

به گزارش فارس، «استفان هارپر» نخست وزیر کانادا روز جمعه گفت این کشور حتی در صورت مداخله نظامی در سوریه، حاضر به حمله به مواضع دولت این کشور نیست چراکه به عقیده اتاوا تنها راه پایان دادن به بحران سوریه، مصالحه سیاسی است.

روزنامه «گلوب اند میل» گزارش کرد که هارپر اعلام کرده است اگر همانطور که احتمال آن بسیار می رود، واشنگتن به دنبال سرنگونی دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه باشد، کانادا در حمله به سوریه به آمریکا نخواهد پیوست.

وی در یک کنفرانس خبری مشترک با «جان کی» نخست وزیر «نیوزلند» در حالیکه خواستار استعفای اسد از قدرت شده بود، گفت: «دولت کانادا آمادگی دارد در اقدامات علیه داعش در سوریه شرکت کند اما فقط تا زمانیکه این اقدامات بعنوان جنگ علیه دولت سوریه تلفی نشود زیرا اهداف دولت کانادا علیه دولت سوریه هرچه باشد، ما تمایلی نداریم در هیچ جنگی علیه هیچ دولتی در منطقه مشارکت کنیم. نبرد نظامی ما تنها با داعش است».

این سوال از نخست وزیر کانادا بعد از آن پرسیده شد که اشاره هایی در واشنگتن به وجود آمده بود که آمریکا آماده گسترش جنگ در سوریه که تاکنون محدود بوده است، می باشد. آمریکا به طور مداوم از همپیمانان خود درخواست کرده است تا در این جنگ گسترده تر به آمریکا بپیوندند.

هارپر اینگونه ادامه داد: تنها راه رسیدن به یک راه حل واقعی در سوریه، یک نوع مصالحه سیاسی بین احزاب میانه رو مخالف و عناصر میانه رو دولت سوریه می باشد. ما فکر نمی کنیم که گردهم آوری عناصر مختلف در سوریه امکانپذیر باشد، مگرآنکه هر دو طرف به نوعی گردهم آیند. پیروزی یک طرف در مقابل طرف دیگر، نتیجه مورد قبول و واقعی نخواهد داشت و در عین حال ما معتقدیم که جنگ باید علیه داعش و دیگر افراطی هایی باشد که کانادا و دیگر کشورهای غربی را تهدید می کنند.

کانادا ۶ جت جنگنده و دهها مشاور نظامی برای کمک به مأموریت ائتلاف علیه داعش فرستاده است اما در حال حاضر فقط در عملیات بمباران در عراق شرکت دارد.

هارپر پیشتر گفته است کانادا آماده است به حملات هوایی علیه داعش در سوریه دست بزند اما فقط در صورتیکه دولت سوریه کاملاً از آن حمایت کند.

نخست وزیر کانادا امروز شنبه در جریان دیدار 55 دقیقه ای خود با « ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در نشست «اپک»، به روسیه تاکید کرد تا جهت پیدا کردن راهی برای حل بحران سوریه، موضعی کمکی داشته باشد و کمتر مانع تراشی کند.

نخست وزیر کانادا همچنین تصریح کرد: نگرانی بزرگتر ما ادامه حضور روسیه در شرق اوکراین و اقدامات واضحی است که برای تحریک خشونت ها طراحی شده اند. این نگرانی بزرگ ما است. خواه ۵ ماه بگذرد یا ۵۰ سال، دولت کانادا هرگز پیوستن غیرقانونی یا اشغال منطقه اوکراین توسط روسیه را نمی پذیرد.

کلید واژه ها: کانادا سوریه


نظر شما :