تمدید مذاکرات، بهانه دست کنگره می‌دهد

۱۶ آبان ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۴۰۵۲۱ سرخط اخبار

یک نشریه فرانسوی طی گزارشی با اشاره به تشدید گمانه زنی ها در خصوص تعویق احتمالی مهلت مذاکرات برای حصول توافق جامع هسته ای، سناریوی عدم حصول توافق در مهلت تعیین شده را بهانه و دستاویز پیش روی کنگره آمریکا برای تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران دانست.

به گزارش فارس، نشریه فرانسوی «لاکروآ» روز چهارشنبه طی گزارشی نوشت قدرت های بزرگ از ماه ها پیش در تلاش برای دستیابی به توافق در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران، مشغول مذاکره با این کشور هستند اما علیرغم مذاکرات صورت گرفته، مواضع دو طرف هنوز در خصوص مسئله مهم و اساسی کاهش ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران بسیار از یکدیگر دور است.

دیدارهای پیش بینی شده

«کاترین اشتون» مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان به کار خود به عنوان هماهنگ کننده کشورهای گروه 1+5 شامل چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و آلمان در خصوص برنامه هسته ای ایران ادامه می دهد.

وی روز جمعه آینده 7 نوامبر (16 آبان) با مدیران سیاسی کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته ای ایران، از جمله «وندی شرمن» مذاکره کننده آمریکا که اخیرا به سمت معاون اولی و قائم مقامی «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا منصوب شد، دیدار خواهد کرد.

پس از این نشست نیز مذاکراتی سه جانبه طی روزهای 9 و 10 نوامبر (18 و 19 آبان) میان کاترین اشتون، جان کری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در عمان برگزار خواهد شد.

اشتون سپس در روز 18 نوامبر (27 آبان) بمنظور شرکت در دور نهایی مذاکرات بین قدرتهای بزرگ و ایران راهی وین خواهد شد.

مذاکرات در چه مرحله ای قرار دارد؟

آنطور که به نظر می رسد، طرفین مذاکرات مواضع خود را در موارد خاصی به یکدیگر نزدیک کرده اند. رآکتور آب سنگین اراک و تأسیسات غنی سازی سوختی فوردو به تأسیسات تحقیقاتی تبدیل خواهد شد و توافقی نیز دز خصوص افزایش کنترل و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال ظهور است؛ اما با این وجود مواضع طرفین در خصوص مسائل مهم و اساسی کاهش ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران و جدول زمانی لغو تحریم های بین المللی هنوز از یکدیگر بسیار دور است.

«زمان گریز» ایران به شمار و ظرفیت سانتریفوژهای غنی سازی اورانیوم بستگی دارد و برای گسترش این دوره تا یکسال مطابق خواست قدرت های بزرگ، باید توافقی در خصوص شمار سانتریفیوژها و ذخایر اورانیوم با غنای پایین منعقد شود.

این نشریه فرانسوی در ادامه گزارش خود به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: ایران احتمالا با انتقال بخش عظیمی از ذخایر اورانیوم خود به روسیه برای تبدیل به میله های سوختی مخصوص رآکتور مرکز هسته ای بوشهر موافقت می کند و در صورتی که اورانیوم به شکل میله های سوختی دربیاید، دیگر به سختی می تواند برای ساخت بمب اتم به کار گرفته شود.

چنین انتقالی توافق در خصوص شمار سانتریفیوژهای مجاز تحت اختیار ایران را که قدرت های بزرگ مایل به کاهش آن از 20 هزار سانتریفیوژ به 4 تا 5 هزار سانتریفیوژ هستند، تسهیل خواهد کرد اما با این وجود عدم پایبندی ایران کندی روند پیشرفت مذاکرات با آژانس بین المللی انرژی اتمی، همچنان نگرانی هایی را به وجود آورده است.

آیا حصول توافق تا 24 نوامبر امکان پذیر است؟

طرفین مذاکرات هسته ای ایران هر دو شدیدا مایل به حصول توافق هستند اما موانع موجود گمانه زنی ها در خصوص تعویق احتمالی مهلت مذاکرات برای حصول توافق جامع را تغذیه و تشدید می کند.

در صورت عدم حصول توافق جامع در روز 24 نوامبر، احتمالا توافقی موقت همراه با مشتقات و شرایط جدید و تعیین مهلتی جدید برای دستیابی به توافق نهایی منعقد می شود.

اما این سناریو در عین حال خطر آن را به دنبال دارد که بهانه ای برای تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران در کنگره آمریکا شود، خطری که با پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره آمریکا تشدید نیز خواهد شد.


نظر شما :