کری: اوباما به دنبال حذف کنگره از توافق با ایران نیست

۳۰ مهر ۱۳۹۳ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۹۳۹۹۴۶ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه آمریکا می گوید که دولت متبوعش قصد ندارد کنگره را از روند توافق هسته ای با تهران حذف کند.

به گزارش گروه بین الملل فارس به نقل از آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفته که دولت اوباما قصد ندارد کنگره آمریکا را از روند توافق هسته ای با تهران حذف کند.

جان کری تصریح کرد: «من شخصا بر این باورم و رئیس جمهور هم چنین فکر می کند که کنگره نقش مهمی دارد و این نقش را بازی خواهد کرد.»

وی افزود که تعلیق تحریم ها در راستای حصول توافق با ایران به هیچ وجه کنگره را از روند توافق حذف نخواهد کرد و باعث نخواهد شد که کنگره در خصوص توافق نهایی  رای ندهد.

وی تاکید کرد که دولت در آینده گزارشی را از مذاکرات به کنگره ارائه خواهد کرد و به دنبال همکاری جدی کنگره در خصوص توافق با ایران است.

این سخنان کری در حالی مطرح می شود که پیش از این، خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شده بود که اوباما به دنبال توافقی با تهران است که نیازی به تصویب کنگره نداشته باشد.

بخش قابل توجهی از تحریم های یک جانبه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران که با مستمسک قرار دادن نگرانی از برنامه هسته ای کشورمان تصویب شده اند، به تصویب کنگره رسیده و لغو  آنها احتمالا بدون توافق کنگره ممکن نیست.

ایران و 1+5 تا سوم آذرماه فرصت دارند که به توافق جامع هسته ای دست پیدا کنند.

در حالی که روزنامه صهیونیستی جروزالم پست گفته که اسرائیل تمدید مذاکرات را به توافقی که به تهران حق غنی سازی داده باشد ترجیح می دهد، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز تصریح کرد که بحث تمدید مذاکرات در دستور کار نیست.

ایران همواره بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود تاکید کرده و بهانه های غرب برای غیرصلح آمیز جلوه دادن این برنامه را رد کرده است.


نظر شما :