اشتون در صورت تمدید مذاکرات همچنان ریاست ۱+۵ را برعهده خواهد داشت

۲۸ مهر ۱۳۹۳ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۹۳۹۸۲۹ سرخط اخبار

گزارش ها حاکی از آن است در صورت تمدید مهلت مذاکرات ایران و ۱+۵ بعد از ۲۴ نوامبر، «کاترین اشتون» علیرغم آنکه دوره وی به عنوان مسئول سیاست خارجی اروپا به پایان رسیده است، ریاست مذاکرات را همچنان برعهده خواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، گزارش ها حاکی از آن است در صورت تمدید مهلت مذاکرات ایران و 1+5 بعد از 24 نوامبر، «کاترین اشتون» علیرغم آنکه دوره وی به عنوان مسئول سیاست خارجی اروپا به پایان رسیده است، ریاست مذاکرات را همچنان برعهده داشته باشد.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش کرد که علیرغم آنکه صحبت از حصول پیشرفت در مذاکرات هسته ای میان ایران و ۱+۵ (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) مطرح می شود اما احتمال می رود که توافق نهایی تا مهلت ۲۴ نوامبر حاصل نشود و به همین منظور ممکن است که مجدداً مذاکرات تمدید شود.

تمدید مذاکرات این سوال را مطرح می کند که چه کسی نقش «کاترین اشتون» که ریاست مذاکرات را برعهده دارد، خواهد گرفت زیرا دوره وی بعنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایان رسیده است؟ پاسخ ظاهراً خود خانم کاترین اشتون است.

طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، این دیپلمات انگلیسی قرار است از سمت خود بعنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اول نوامبر کناره گیری کند و از آن تاریخ «فدریکا موگرینی» جایگزین وی خواهد شد اما اعضای گروه ۱+۵ در ماه ژوئیه وقتی مذاکرات هسته ای تمدید شد، به توافق غیررسمی رسیدند که ریاست این مذاکرات همچنان تا مهلت تعیین شده ۲۴ نوامبر به دست اشتون باشد.

این گزارش ادامه می دهد، در هفته های اخیر احتمال تمدید مجدد مذاکرات بعد از مهلت ۲۴ نوامبر،  مبهم به نظر می رسد اما طبق گفته چندین نفر از افراد نزدیک به مذاکرات، در صورت تمدید مهلت مذاکرات هسته ای، اشتون همچنان ریاست مذاکرات هسته ای را به عهده خواهد داشت.

از نظر قانونی، شورای امنیت سازمان ملل وظیفه ریاست گروه ۱+۵ را به هیچ کس جز رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نمی دهد و از نظر تئوری این بدان مفهوم است نقش ریاست این گروه از ماه نوامبر باید به جانشین اشتون که همان فدریکا موگرینی است، سپرده شود.

اشتون قرار است عصر دوشنبه (امروز) با موگرینی و دیگر وزرای خارجه اتحادیه اروپا ضیافت شام در لوکزامبورگ داشته باشد و این بعد از آن است که آخرین جلسه خود بعنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا را با وزرای خارجه این اتحادیه برگزار خواهد کرد.

وال استریت ژورنال گزارش کرد، استدلال ها برای حفظ اشتون بعنوان رئیس مذاکرات هسته ای ایران کاملاً واضح است. وی این فرایند را در ۵ سال گذشته سازماندهی کرده است و روابط خوبی با اکثر مقامات ایرانی که در مذاکرات بوده اند، داشته است. تغییر رئیس تیم مذاکرات ایران و ۱+۵ در صورت تمدید مهلت مذاکرات، ممکن است موجب به هم خوردن و بروز مشکل در روند مذاکرات هسته ای شود.


نظر شما :