پایان هشتمین ماراتن هسته ای ایران و 1+5 در وین

۲۴ مهر ۱۳۹۳ | ۱۸:۱۷ کد : ۱۹۳۹۶۶۲ سرخط اخبار
نخستین دور مذاکرات مدیران سیاسی گروه 1+5 با ایران با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به پایان این دور از مذاکرات هسته ای در وین منتهی شد.

دیپلماسی ایرانی: هشتمین نشست عمومی ایران و 1+5 در وین پس از یک ساعت مذاکره و رایزنی مذاکره کنندگان حاضر به پایان رسید.در شرایطی که هنگام عزیمت تیم هسته ای ایران به وین اخبار رسیده حاکی از این بود که دیدارهای دوجانبه میان ایران و امریکا و البته دیدار سه جانبه با حضور وزرای امور خارجه ایران و امریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت، روز سه شنبه اعلام شد که وین این بار هم میزان مذاکرات عمومی ایران و 1+5 خواهد بود. آخرین بار دو طرف در 18 جولای توافقنامه تمدید برنامه اقدام مشترک را امضا کردند و راهی نیویورک در سپتامبر شدند تا در حاشیه جلسات مجمع عمومی سازمان ملل ماراتن هسته ای را ادامه دهند.در حال حاضر از محتوای هشتمین دور این مذاکرات اطلاعات خاصی در دست نیست اما به نظر می رسد که ایران و طرف مقابل عزم خود را برای رسیدن به توافق در فرصت 40 روز باقی مانده جزم کرده اند. محمدجواد ظریف که به احتمال بسیار زیاد در واپسین ساعات امروز به همراه تیم مذاکره کننده به ایران بازخواهد گشت در گفتگو با رسانه های ایرانی حاضر در وین اعلام کرد که  قرار است امروز بعداز ظهر جمع بندی از اجلاس این دوره صورت گیرد و پس از آن اعضای 1+5 برای جمع بندی کلی موضوعات نشستی برگزار خواهند کرد.

به گفته وزیر امور خارجه کشورمان هفته آینده یا هفته بعد از آن هم قرار است جلسه کارشناسی در خصوص بررسی موضوعات مورد اختلاف تشکیل شود.ظریف در ادامه سخنان خود تاکید کرد که سه یا چهار هفته بعد جلسه ای با حضور وزیران امور خارجه ایران ، آمریکا و خانم اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد مکان برگزاری نشست سه جانبه و کارشناسان هنوز مشخص نیست اما در مکانی غیر از شهر وین خواهد بود.

از سوی دیگر پیش از برگزاری نشست عمومی 1+5 ، صبح امروز نیز سید عباس عراقچی و سرگئی ریابکوف معاونان وزرای خارجه ایران و روسیه در وین به رایزنی های هسته ای پرداختند. در جریان سه روز گذشته ، معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا و اشتون روز سه شنبه در دو نوبت صبح و عصر به گفت وگو و رایزنی های هسته ای پرداخته بودند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی ، دقایقی پیش نشست دو جانبه سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای و نماینده چین در گروه 1+5  در پله کوبرگ پایان یافت. در حال حاضر نیز ﻧﺸﺴﺖ ﺩﺭ ﺳﻂﺢ ﻣﻌﺎﻭﻧﻴﻦ ﺑﺎ ﺳﻪ ﻛﺸﻮﺭ اﺭﻭﭘﺎﻳﻲ در جریان است.

 

 

پس از پایان نشست عمومی هشتمین دور مذاکرات جامع هسته ای ایران و 1+5، لحظاتی پیش سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای و نماینده چین در گروه 1+5 لحظاتی پیش در وین به گفت وگو پرداختند.

در حال حاضر نیز نشست کارشناسی ایران با سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) آغاز شد.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930724000571#sthash.ZzfOrFif.dpuf


نظر شما :