دیپلمات اسرائیلی: نگران توافق محرمانه با ایران هستیم

۲۲ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۹۳۹۵۴۵ سرخط اخبار

یک دیپلمات اسرائیلی در گفت وگو با پایگاه خبری «والا» مدعی شد ممکن است آمریکا و ایران طی مذاکراتی محرمانه بر سر موضوع هسته ای به توافقی دست یابند که مورد پسند تل آویو نباشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یک دیپلمات صهیونیست با اشاره به شانس اندک دستیابی به توافق هسته ای تا ضرب الاجل 24 نوامبر (سوم آذر) میان ایران و گروه موسوم به 1+5، مدعی است که ممکن است تهران و واشنگتن برای رسیدن به توافق وارد مذاکرات محرمانه شده و به توافقی برسند که تل آویو به آن راضی نباشد.

این دیپلمات که با پایگاه صهیونیستی «والا» گفت وگو می کرد، با بیان این ادعا که دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا ممکن است امتیازاتی را به تهران بدهد، گفت: «وقتی سران دو طرف چنین اراده ای داشته باشند، همه چیز امکان پذیر است، اما اسرائیل باید مراقب باشد که در این بین توافقی بد شکل نگیرد».

رژیم صهیونیستی از آغاز مذاکرات هسته ای میان ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان، با هرگونه توافقی که به تهران اجازه غنی سازی دهد، مخالفت کرده است. این دیپلمات صهیونیست هم هشدار داده است که توافق نهایی نباید به ایران اجازه حفظ چندین هزار سانتریفیوژ را بدهد.

بر اساس توافق موقتی که آذر ماه سال گذشته در شهر ژنو سوئیس میان نمایندگان ایران و 6 کشور به دست آمد، میزان و سطح غنی سازی بومی ایران بر اساس «نیازهای عملی» تعیین می شود. با این وجود، کشورهای غربی تحت فشار تل آویو، مفهوم ابداعی «زمان گریز» را مطرح و عنوان کرده اند که فاصله مجازی ایران با بمب هسته ای نباید کمتر از یک سال باشد.

دیپلمات مورد استناد والا همچنین به تحرکات داعش در منطقه نیز اشاره و عنوان کرده است که تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف علیه این گروه تروریستی می تواند بر مذاکرات هسته ای نیز تأثیر گذاشته و واشنگتن را به امتیازدهی به تهران وادارد.

دیپلمات مورد استناد والا با بیان اینکه ایرانی برای رسیدن به توافق عجله نمی کنند و نمی خواهند توافق خطوط قرمز آن ها را نقض کند، می گوید: «آمریکایی ها می خواهند به توافق برسند و این خطر واقعی وجود دارد که آن ها مواضع خود را در برابر ایرانی ها تلطیف کنند».

بر اساس توافق موقت ژنو، ایران و 1+5 تنها حدود 40 روز دیگر برای رسیدن به راهکار جامع زمان دارند. گفته می شود میزان غنی سازی و نحوه لغو تحریم ها، اصلی ترین موارد مورد اختلاف میان طرفین است.


نظر شما :