اعدام نماینده زن سابق پارلمان عراق توسط داعش

۲۰ مهر ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۲ کد : ۱۹۳۹۵۰۷ سرخط اخبار

نیروهای گروه تروریستی داعش هفته گذشته دست کم ۴ زن را در شمال عراق اعدام کردند. سه نفر از این زنان از تحصیلات عالی برخوردار بوده و یکی دیگر نیز نماینده سنی مذهب سابق پارلمان عراق بود.

خبر اعدام ۴ زن در هفته گذشته توسط گروه داعش سابق را بستگان این زنان و فعالان حقوق بشر روز شنبه (۱۱ اکتبر/ ۱۹ مهر) مشترکا اعلام کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از حنا ادوار، فعال حقوق بشر عراق گزارش داد که سه تن از این زنان روز چهارشنبه (۸ اکتبر) در شهر موصل اعدام شدند. دو نفر از آنها پزشک بودند و نفر سوم فارغ التحصیل رشته حقوق بود. یک پزشک در موصل این داده ها را تأیید کرده است.

روز یکشنبه (۵ اکتبر) نیز یک نماینده پیشین سنی مذهب پارلمان عراق در شهر تل عفر اعدام شد. او در ماه گذشته از منزلش ربوده شد. چند روز پیش عاملان اعدام او به خانواده این زن تلفن زده و اعلام کردند که او را کشته اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه خبر از "فروش ۲۷ نفر از زنان ایزدی که قبلا در عراق ربوده شده اند" توسط نیروهای گروه تروریستی داعش می دهد. این زنان با اجبار به تغییر دین، به عنوان "عروس" فروخته شده اند.

حنا ادوار، فعال حقوق بشر در عراق می گوید، در هفته های گذشته دست کم ۴ زن دیگر در نزدیکی های موصل توسط نیروهای داعش اعدام شدند. یکی از این زنان دارای تحصیلات عالی و کاندیدای سابق برای عضویت در شورای شهر موصل بود.

ادوار افزود: «زنان اهداف ساده ای هستند.» بسیاری از فعالان حقوق زنان از موصل فرار کرده اند. اما برخی از آنها باید با فرزندانشان در این شهر بمانند.

گروه داعش از ۱۰ ژوئن در دومین روز حمله ای گسترده که منجر به تصرف مناطق بزرگی در ۵ استان عراق شد کنترل موصل را به دست گرفت.

حنا ادوار می گوید، این گروه سنی گرا که در ابتدا اقلیت های قومی و مذهبی را هدف قرار داده بود اینک نمایندگان سنی مذهب جامعه مدنی و "هر کسی که حتی رابطه ای از دور با دولت داشته" را نیز می کشد.

او می افزاید، به نظر می رسد که داعش تلاش دارد با کشتن زنان حداکثر ترس را در مردم به وجود بیاورد.
منبع: دویچه وله

کلید واژه ها: داعش


نظر شما :