دیپلمات ایرانی: چندان به توافق هسته‌ای خوشبین نیستم

۱۲ مهر ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۹ کد : ۱۹۳۹۲۵۱ سرخط اخبار

یک پایگاه خبری، تحلیلی اروپایی به نقل از یک دیپلمات ایرانی نوشت: ایران کشوری مطمئن برای تهیه انرژی مورد نیاز جهان است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری «نیویوروپ» طی مطلبی نوشت: تحریم های تحمیلی علیه ایران باعث شده است تا این کشور به سوی روابط نزدیکتر با روسیه و چین گام بردارد.

«غلام علی خوشرو»، معاون سابق وزیر خارجه ایران طی نشستی در تاریخ 28 سپتامبر و در حاشیه برگزاری اجلاس «گفت وگوی تمدن ها» در مصاحبه ای با وبگاه خبری یاد شده گفت که روابط بین تهران و مسکو رابطه مناسبی است.

بر اساس این گزارش، اخیرا نیز «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه در یک ماه برای بار دوم با «حسن روحانی»، همتای ایرانی خود دیدار کرد.

این مقام ایرانی در ادامه مصاحبه خود اظهار داشت: «بین پوتین و روحانی بحث نحوه خرید نفت از ایران مطرح شد. آمریکا تحریم های یکجانبه ای را بر ایران تحمیل کرده است و اگر کشورهایی چون روسیه یا چین خواهان خرید نفت ایران باشند، هیچ کشوری قادر به اعمال تحریم علیه آن ها نیست.»

این مقام ایرانی در ادامه افزود: «تحریم ها به شدت به اقتصاد اروپا لطمه وارد کرده و با توجه به رابطه نزدیک ایران با چین و روسیه، اروپا بازنده اصلی در این گیرودار است.»

معاون سابق وزارت خارجه ایران درباره توافق هسته ای نیز گفت: «مذاکرات هسته ای درحال جریان است و آن ها باید تعهد خود را به رفع تحریم ها  نشان دهند . مذاکرات رو به جلو در جریان است اما هیچ توافق نهایی حاصل نشده است که کسی بابت آن خوشحال باشد.»

خوشرو در ادامه اظهار داشت:« من نسبت به حصول توافق هسته ای خوشبینی توام با احتیاط را دارم . در این بین ایران می گوید ما آماده شفاف سازی در زمینه برنامه های هسته ای خود تا جایی که ممکن باشد هستیم و نشان دهیم که برنامه های هسته ای ما مسالمت آمیز هستند و باقی خواهند ماند بنابر این نباید کشورهای دیگر در این مسیر برای احقاق حقوق خود قدم بردارند.»

وی در ادامه رویکرد یاست خارجی روحانی نسبت به غرب را «تعامل سازنده» نامید که تلاش می کند سوء برداشت در زمینه موقعیت ایران در منطقه را اصلاح کند. ایران همچنین ذخایر عظیمی از گاز و نفت را دارد که می تواند به جهان صادر کند. نیاز به انرژی و گاز در اروپا و آسیای شرقی رو به ازدیاد است و آن ها نیاز به منابع مطمئنی دارند که ایران این شرایط را دارا است.


نظر شما :