معصوم: نمی‌توان نقش ایران را در منطقه نادیده گرفت

۱۲ مهر ۱۳۹۳ | ۱۸:۱۲ کد : ۱۹۳۹۲۴۷ سرخط اخبار

رئیس جمهور عراق در مصاحبه با پایگاه خبری «روداو» گفت: تهران به دلیل نقش مهمی که در منطقه دارد، باید رسماً در ائتلاف علیه داعش حضور داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «فواد معصوم» رئیس جمهور عراق در مصاحبه ای که متن آن روز شنبه منتشر شد، بار دیگر تصریح کرد که تهران به عنوان یکی از بازیگران مهم منطقه و مرز طولانی خود با عراق، باید رسما به مبارزه با داعش حضور داشته باشد.

آقای معصوم که با پایگاه کردی «روداو» گفت وگو می کرد، در رابطه با منافع مشترک ایران و آمریکا در مبارزه با گروه تروریستی داعش با بیان اینکه طرفین باید بر سر مسائل مختلف به توافق دست یابند، گفت: «در حال حاضر ایران به دنبال حل مسائل خود است. ایالات متحده نیز متوجه شده است که ایران کشوری قدرتمند در منطقه است و به همین جهت نمی خواهد دو کشور دشمن بمانند. معتقدم که روابط آن ها بهبود می یابد.»

وی افزود: «زمانی که وزیر خارجه آمریکا را ملاقات کردم، او به من گفت که دولت متبوعش قصد ندارد برای ایران مشکل ایجاد کند و اینکه به دنبال تغییر نظام ایران نیست. اما فعلا یک مسئله بین آن ها وجود دارد و آن هم موضوع هسته ای است. اگر بر سر این مسئله توافق شود، مسئله دیگری بین ایران و ایالات متحده نخواهد بود.»

وی همچنین در پاسخ به سوال مجری که از وی در مورد نظرش در رابطه با عدم حضور ایران در نشست پاریس که یک ماه قبل با موضوع مبارزه با داعش برگزار شد، پرسید، با اشاره به حمایت های تهران از بغداد، گفت: «همان زمان گفتم و الان هم معتقدم که ایران باید رسما مشارکت کرده و نقش خود را در مبارزه با داعش انجام دهد. همانطور که همواره گفته ام، ایران مرزی 1000 کیلومتری با عراق دارد و نمی توان این کشور را نادیده گرفت.»

رئیس جمهور عراق در بخش دیگری از این مصاحبه در مورد اینکه تحولات منطقه به افزایش نقش و قدرت تهران منجر شده، گفت: «ایران وزن خاص خود را در منطقه دارد و باید جدی گرفته شود.»

حدود دو ماه قبل بود که جنگنده های آمریکایی در پی نزدیک شدن داعش به اربیل مرکز منطقه کردستان عراق، حملات هوایی در این کشور را آغاز کردند. واشنگتن در این مدت تلاش کرده است تا ائتلافی را به رهبری خود تشکیل دهد. مقامات عراقی از ابتدا بارها با تأکید بر نقش تهران، عنوان کرده اند که بدون نقش آفرینی تهران، چنین ائتلافی موفق نخواهد بود. عربستان، امارات و بحرین از جمله کشورهای حاضر در ائتلاف آمریکا هستند.


نظر شما :