دلایل ورود حزب‌الله به سوریه از زبان سفیر سابق ایران در بیروت

۰۷ مهر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۳۹۰۲۱ سرخط اخبار

سفیر سابق ایران در بیروت با رد ادعاهای موجود مبنی بر حضور تروریست ها در لبنان، درباره حضور حزب الله در سوریه گفت: حزب الله پس از 2 سال از بحران سوریه و حضور تروریست ها از همه کشورها و با هدف حمایت از ساکنان مرزی وارد سوریه شد.

غصنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در بیروت در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس در خصوص ناامنی های اخیر لبنان و به خصوص ایجاد بی ثباتی در منطقه عرسال توسط گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره گفت: عملکردی که جریان های تروریستی در عراق داشتند، این ادعا که عملکرد حزب الله باعث دخالت تروریست ها در لبنان شده است را باطل کرد.

سفیر سابق ایران در لبنان افزود: برخی ادعا می کردند که دخالت حزب الله در سوریه باعث حضور تروریست ها در لبنان شد، اما این تروریست ها پس از سوریه به عراق حمله کردند که این ادعا را باطل می کند.

وی با اشاره به عنوان اولیه برای این گروه تکفیری تروریستی که داعش نام داشت، اظهار داشت: داعش یعنی دولت اسلامی عراق و شام که منطقه شامات فراتر از سوریه است و شامل اردن، لبنان و فلسطین و حتی فراتر از آن می شود.

رکن آبادی در خصوص حضور حز ب الله در سوریه طی یکسال گذشته، گفت: آنطور که کوفی عنان نماینده وقت دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گزارش داده، حدود 2 هزار گروه مستقل تروریستی در سوریه مشغول به جنگ هستند و حزب الله 2 سال پس از آنکه از همه کشورها تروریست ها وارد سوریه شدند به سوریه رفت تا از مردمی که در مرزهای سوریه و لبنان ساکن هستند و سوری های لبنانی تبار که هیچ حامی و مدافعی نداشتند، حمایت کند.

سفیر سابق ایران در لبنان با اشاره به اینکه از این افراد نه از سوی سوریه و نه از سوی لبنان هیچکس حمایت نمی کرد، یادآور شد: دلیل دیگر این ورود، وجود اماکن مقدسه در سوریه بود که حزب الله پس از 2 سال اعلام کرد که با دلایل ذکر شده وارد سوریه می شود.

رکن آبادی نزاع موجود را جنگ شیعی- سنی ندانست و خاطرنشان کرد: امروز در یک طرف جریان های تندرو تکفیری تروریستی وجود دارند که سوریه، عراق و لبنان را تحت تاثیر خود قرار داده اند و در طرف دیگر قربانیان این گروه ها هستند که برادران اهل سنت، شیعیان، مسیحیان، دروزی ها و همه انسان هایی هستند که این جریان های تروریستی تکفیری را قبول ندارند.

وی قربانیان جریان های تروریستی را همه مذاهب و طوایف دانست و گفت: راه افتادن جنگ طایفی کذب محض است؛ وقتی در سوریه درگیری بین داعش و جبهه النصره به عنوان دو جریان تکفیری تروریستی روی داد و در مدت 2 هفته 1500 تا 2 هزار نفر از افراد یکدیگر را کشتند، نشان داد که دعوا بر سر سلطه و حاکمیت بر یک قطعه زمین است و نه عقیده و مذهب.


نظر شما :