مسکو: در مذاکرات پیشرفت حاصل شده است

۰۵ مهر ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۸ کد : ۱۹۳۸۹۳۶ سرخط اخبار

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، برغم عدم توافق ایران و گروه «1+5» در مورد متن توافقنامه نهایی، پیشرفت هایی در زمینه گزینه ها مختلف برای حل و فصل مسائل پیرامون برنامه هسته ای ایران بین طرفین حاصل شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه روسیه امروز، شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که مقامات مسکو معتقدند که در جریان مذاکرات نیویورک، مقامات ایران و گروه «1+5» موفق شدند به پیشرفت هایی در زمینه توسعه گزینه های مختلف برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران دست یافته و مواضع طرفین به یکدیگر نزدیکتر شده است.

در این بیانیه آمده است: «برغم آنکه پیشرفتی در حل و فصل مسائل کلیدی مربوط به توافقنامه جامع نهایی بین طرفین حاصل نشده، ولی طرفین در خصوص توسعه گزینه های مختلف در زمینه حل و فصل مسائل مورد اختلاف به پیشرفت هایی دست یافته اند.»

لازم به ذکر است که در طول هفته گذشته (26-18 سپتامبر) در حاشیه برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، دور دیگری از مذاکرات بین بین نمایندگان ایران و میانجیان بین المللی در گروه «1+5» صورت گرفت که موضوع اصلی آن تهیه متن توافقنامه جامع در خصوص برنامه هسته ای ایران بود. این دور از مذاکرات نیز نتوانست مواضع طرفین در خصوص مفاد این سند را به یکدیگر نزدیک کند.

یک مقام دیپلمات که نامش فاش نشده روز جمعه در نیویورک اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5  قرار است در ماه اکتبر (اواخر مهرالی اواسط آبان) ادامه پیدا کند. به گفته وی، مکان و تاریخ دقیق این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

این دیپلمات غربی ابراز امیدواری کرد که دستیابی به توافق نهایی با ایران هنوز وجود دارد، هرچند لازم است تا تلاش زیادی برای رسیدن آن انجام شود.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز شب گذشته اعلام کرد که برغم عدم برگزاری نشست در سطح وزرای امور خارجه ایران و گروه «1+5» در نیویورک، هنوز امکان رسیدن به توافق در مورد توافقنامه نهایی بین طرفین تا تاریخ سوم آذر ماه وجود دارد.


نظر شما :