بولتون: احتمالاً اوباما به دیدار روحانی و کامرون حسادت کرده است

۰۳ مهر ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۶ کد : ۱۹۳۸۸۵۱ سرخط اخبار

نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل ضمن انتقاد از اظهارات رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی گفت که اوباما فرصت بزرگی برای پرداختن به موضوعات مهم در سخنرانی خود داشت که آنها را با پرداختن به موضوعات با اهمیت کمتر از دست داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل در واکنش به سخنرانی «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در شصت نهمین مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص ایران گفت: فکر می کنم رئیس جمهور اوباما هنوز به دنبال روحانی باشد و فکر می کنم تا حد زیادی بعد از مشاهده تصویر نشست روحانی با کامرون، حسادت کرده است. فکر می کنم او هنوز احتمال دیدار با وی در نیویورک را کنار نگذاشته است. منظره شرم آور سال گذشته را به یاد بیاورید که روحانی در خودرویی به سمت فرودگاه جان اف کندی حرکت می کرد تا به ایران بازگردد، رئیس جمهور ما ناامیدانه به تلفن همراه او زنگ زد و آنها توانستند با یکدیگر گفت وگو داشته باشند.

وی سپس با اشاره به این مورد ادامه داد: فکر می کنم رئیس جمهور خود را با این ایده مشغول کرده است که می تواند درباره یک راه حل رضایت بخش برای برنامه تسلیحات هسته ای ایران مذاکره کند. آنها هم اکنون نوع دیگری از توافق را به ایران پیشنهاد می دهند که مانعی برای برنامه هسته ای ایران قائل نمی شود زیرا رئیس جمهور انقدر مستأصل شده است که بخواهد بگوید «من ایم مشکل را از طریق مذاکره حل کردم.». من خیلی دراینباره نگران هستم. فکر نمی کردم او در سخنرانی در چنین مکانی چنین اظهاراتی را مطرح کند.

این نماینده جنگ طلب آمریکایی ادامه داد که رژیم صهیونیستی می بایست همان پنج سال پیش برنامه هسته ای ایران را هدف قرار می داد و گفت: هر روزی که می گذرد به مفهوم آن است که بخش بیشتری از برنامه هسته ای ایران مخفی می شود و ممکن است بیشتر برنامه هسته ای ایران در کره شمالی باشد. و برای اسرائیلی ها یا شاید برای ما دشوارتر می شود که بخواهیم یک حمله پیش دستانه (علیه برنامه هسته ای ایران) صورت دهیم. اما من فکر می کنم که نتانیاهو توسط دولت اوباما تحت فشار بیشتری است و به هر دلیلی که است آنها برنامه هسته ای ایران را هدف قرار ندادند. من فکر می کنم این لحظه احتمالا در حال از دست رفتن است.

به اعتقاد بولتون بحث ایران در سخنرانی اوباما به حاشیه رانده شد و درباره مذاکرات پشت پرده ای که بین مقامات در نیویورک صورت می گیرد گفت: مشخص نیست که چه بحث هایی صورت گرفته است. ما زمان خود را صرف موضوع تغییرات اقلیمی به عنوان یک تهدید امنیت ملی کرده ایم. فردا درباره ویروس ابولا بعنوان تهدید امنیت ملی حرف می زنیم و تهدیدات واقعی برای امنیت ملی همچون برنامه تسلیحات هسته ای ایران ناپدید می شود.

فاکس نیوز در دفاع از سخنرانی رئیس جمهور گفت که ابولا بحث مهمی بود که بولتون پاسخ داد: بله اما آیا تهدیدی برای امنیت ملی بود؟

بولتون تصریح کرد که اوباما فرصت بزرگی را در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از دست داد و گفت: این یک سخنرانی انتزاعی بود و درباره ادراک و مذاکرات و بلوغ فراتر از تعصبات مذهبی و بحث های اینچنینی بود که هر هزار سال یکبار پیش می آید و بحث داعش خیلی سریع و گذرا رد شد و اوباما تقریباً هیچ چیز جدیدی نگفت.

وی ادامه داد که همه منتظر بودند که اوباما درباره داعش چه می گوید اما هیچ چیز جدیدی درباره داعش در سخنرانی او نبود و او فرصت بزرگی را از دست داد.


نظر شما :