متن گزارش فصلی آمانو در مورد ایران

۱۵ شهریور ۱۳۹۳ | ۰۰:۱۳ کد : ۱۹۳۷۹۴۴ سرخط اخبار

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه تازه ترین گزارش فصلی خود با موضوع برنامه هسته ای ایران را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه تازه ترین گزارش فصلی خود با موضوع برنامه هسته ای ایران را منتشر کرد.

این گزارش بار دیگر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را تائید و بر تعهد تهران بر همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی صحه گذاشته است.

 

«رضا نجفی» نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به انتشار گزارش تازه آژانس به خبرگزاری فارس گفت: «گزارش جدید آژانس بار دیگر ضمن اعلام عدم انحراف در برنامه هسته ای ایران از راستی آزمایی اجرای کامل تمامی اقدامات داوطلبانه بر اساس توافق ژنو و تمدید آن خبر داده است.

وی افزود: «مدیرکل آژانس در گزارش خود ضمن تشریح تمامی فعالیتهای هسته ای در سایتهای ایران که نشان از شفافیت کامل ایران دارد، بر اجرای کامل 16 اقدام عملی از سوی ایران صحه گذاشته و تایید کرده است که اجرای دو اقدام عملی باقیمانده نیز شروع شده است.»

آقای نجفی ادامه داد: «بخش های تکراری گزارش که اشاره به قطعنامه های غیرقانونی شورای امنیت و یا اتهامات بی پایه و اساس علیه برنامه هسته ای ایران دارد قبلا از سوی کشورمان مردود اعلام شده است.»

وی افزود: «در خصوص موضوعات گذشته ایران با ارائه اسناد و اطلاعات در خصوص چاشنی های ایمن انفجاری ثابت نموده است که کاربرد این چاشنی ها در ایران برای صنایع نفت و گاز است و آژانس بر این امر صحه گذاشته و آن را ناهمخوان با رویه صنایع تخصصی ندانسته است از دید ایران این موضوع که یکی از پایه های اتهامات بی اساس علیه ایران است بسته شده است. در مورد سایر موضوعات گذشته در قالب 5 اقدام عملی فاز سوم بحث های جدی بین ایران و آژانس آغاز شده و قرار است ادامه یابد.»

او در پایان گفت: «ایران قبلا به آژانس اعلام کرده بود که با توجه به پیچیده بودن موضوعات مورد بحث اجرای کامل 5 اقدام تا 25 اوت عملی نیست و لذا آژانس در گزارش خود نسبت به این موضوع ابراز نگرانی نکرده است چون قبلا از آن آگاه بوده است. پس از بسته شدن این موضوعات امکان بررسی موضوعات جدید دیگر نیز وجود دارد.»

 

متن کامل گزارش مدیر کل در ادامه آمده است:

 

GOV/2014/43

5 سپتامبر 2014

اجرای توافقنامه پادمان های معاهده منع اشاعه و مجوزهای مربوطه شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران

گزارش مدیر کل

 

تحولات اصلی

• ایران تا ضرب الاجل 25 اوت 2014 که مورد توافق قرار گرفته بود، یکی از پنج اقدام عملی مورد توافق با آژانس در ماه می 2014 در جریان سومین گام چارچوب همکاری را اجرا کرده است. ایران همچنین دو اقدام از 5 اقدام مورد توافق را پس از ضرب الاجل انجام داده و مذاکرات با آژانس بر سر دو اقدام عملی دیگر را آغاز کرده است.

• آژانس درخواست کرده است که ایران تا تاریخ 2 سپتامبر 2014 اقدامات عملی جدیدی را که باید در گام بعدی مرتبط با چارچوب همکاری اجرایی شود، ارائه کند. اقدامات عملی جدید هنوز ارائه نشده اند.

• آژانس به نظارت و راستی آزمایی در رابطه با اقدامات مرتبط با هسته ای تعیین شده در برنامه مشترک اقدام با توجه بر اساس تمدید صورت گرفته، ادامه داده است.

• از زمان اجرایی شدن برنامه مشترک اقدام، ایران  به غنی سازی UF6 (هگزافلوراید اورانیوم) با غنای بالاتر از 5 درصد U-235 در هیچ یک از تأسیسات اعلام شده خود نپرداخته است. در نتیجه کاهش سطح غنا و تبدیل صورت گرفته در طول این دوره، ایران دیگر هیچ ذخیره UF6 غنی شده تا سطح U-235 20درصد، ندارد.

• در حالی که غنی سازی UF6 تا سطح U-235 5درصد با روندی مشابه آنچه که در گزارش پیشین مدیر کل اعلام شده، ادامه دارد، با توجه به اینکه ایران تبدیل بخشی از مواد هسته ای خود در کارخانه پودر UO2 غنی شده (EUPP) را آغاز کرده است، مقدار این مواد در فرم UF6 غنی شده تا سطح U-235 به 7765 کیلوگرم کاهش یافته است.

• هیچ سازه اصلی جدیدی در راکتور IR-40 (راکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک) نصب نشده و هیچ فرایند تولید و آزمایش سوختی نیز برای این راکتور صورت نگرفته است.

• فراهم سازی دسترسی کنترل شده آژانس به کارگاه های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره سازی همچنان ادامه دارد.

 

مقدمه

این گزارش دبیرکل آژانس بین المللی هسته ای به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل در زمینه اجرای موافقتنامه پادمانی ان پی تی(NPT) و بندهای مربوط به قطعنامه های شورای امنیت که در خصوص جمهوری اسلامی ایران تنظیم شده است، می باشد.

۱- در این گزارش اطلاعاتی در خصوص اجرای اقدامات مربوط به «بیانیه مشترک چهارچوب همکاری» و برنامه اقدام مشترک آورده شده است؛ همچنین در ضمیمه این گزارش، اطلاعات به روز شده در خصوص اجرای «اقدامات داوطلبانه» مورد توافق ایران در برنامه اقدام مشترک مورد اشاره قرار گرفته است.

۲- شورای امنیت سازمان ملل نیز این امر را تصدیق کرده که گام هایdی (اقداماتی) که شورای حکام در قطعنامه های خود از ایران خواسته است، برای ایران لازم الاجرا هستند. بندهای مربوط به قطعنامه های پیشین شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز که ذیل بند هفتم منشور ملل متحد تصویب شده، همگام با شرایط مندرج در قطعنامه های مذکور، لازم الاجراء است. ایران می بایست تکالیف و الزامات را به طور کامل اجرایی کند تا جامعه بین الملل را از ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه هسته ای خود مطمئن کند.

۳- همانطور که در گزارش های پیشین نیز قید شده، ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاریخ 11 نوامبر 2013، «بیانیه مشترک چهارچوب همکاری» را امضاء کردند. در این چهارچوب همکاری، ایران و آژانس توافق کردند که در جهت راستی آزمایی های آژانس برای حل موارد موجود در گذشته و حال، همکرای بیشتری داشته باشند و این اقدامات را به صورت گام به گام پیش ببرند.

۴- همانطور که در گزارش های پیشین نیز قید شده، کشورهای چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و آمریکا در اقدامی جداگانه، در خصوص برنامه مشترک اقدام با ایران توافق کردند. در این برنامه ذکر شده بود که «هدف از این مذاکرات، رسیدن به راه حلی جامع، بلند مدت و مورد توافق طرفین برای ایجاد اطمینان در جهان از ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است. بر اساس برنامه مشترک اقدام که از تاریخ 20 ژانویه سال 2014 اجرایی شد، اولین گام دارای محدودیت زمانی 6 ماهه خواهد بود و در صورت توافق طرفین، این زمان تا 6 ماه دیگر قابل تمدید خواهد بود. بر اساس درخواست کشورهای 1+5 و ایران و نظر به حمایت شورای حکام (برای رسیدگی به دسترسی ایران به ذخائر پولی خود)، آژانس در حال پایش موارد هسته ای ضروری و راستی آزمایی های مرتبط با برنامه اقدام مشترک می باشد.

۵- ایران و اعضاء گروه ۱+۵ در مورخ ۲۴ جولای سال ۲۰۱۴ تقاضایی را مبنی بر تمدید برنامه مشترک اقدام و برداشتن گام های ضروری مرتبط با نظارت لازم در زمینه رصد برنامه های هسته ای ایران تا تاریخ ۲۴ نوامبر را از آژانس بین المللی اتمی تقاضا کردند.

۶- بر اساس تایید هئیت حکام در نشست مورخ ۲۴ ژانویه سال ۲۰۱۴، آژانس بین المللی اتمی کار نظارت و تایید موارد مقرر شده در طرح مشترک اقدام را بر عهده گرفته و بنابر آن آژانس بین المللی اتمی اجرای کار بازرسی و تایید این موضوع را خواهد پذیرفت. در این رابطه مبلغ یک میلیون یورو در زمینه تمدید برنامه مشترک اقدام مورد نیاز بود و در سپتامبر سال ۲۰۱۴ حدود ۳۰۰ هزار یورو بدین کار اختصاص داده شده است.

۷- این گزارش پیشرفت های حاصله نسبت به گزارش پیشین مدیر کل (GOV/2014/28) و نیز موارد دیگر را شامل می شود.

 

در حال تکمیل...


نظر شما :