همیشه گفته‌ام که ایران حق غنی‌سازی اورانیوم ندارد

۲۲ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۸ کد : ۱۹۳۷۰۴۲ سرخط اخبار

وزیر خارجه سابق آمریکا در یادداشتی در یک هفته نامه آمریکایی تصریح کرد که همیشه گفته ام که ایران حق غنی سازی اورانیوم را ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا در یادداشتی در نشریه «ویکلی استاندارد» تصریح کرد که در کمپین مخالفان با غنی سازی ایران است و تصریح کرد: من همیشه در کمپینی بوده ام که ایران حق غنی سازی ندارد.

وی با اشاره به تأکید ایران به حق غنی سازی خود تأکید کرد: برخلاف ادعای ایران، چنین چیزی بعنوان حق غنی سازی وجود ندارد. این کاملاً بی اساس است. چنین حقی وجود ندارد. من کاملاً به این قضیه واقف هستم که من به هیچ عنوان یکی از اعضای میز مذاکره نیستم اما فکر می کنم که مهم است که یک سیگنال به تمامی آنهایی که آنجا هستند ارسال شود که تا زمانیکه مجموعه روشنی از محدودیت ها بر ایران وجود نداشته باشد، توافقی نمی تواند حاصل شود.

وزیر خارجه سابق آمریکا اینگونه ادامه داد: اولویت باید بر این باشد که هیچ غنی سازی صورت نگیرد. غنی سازی صفر باعث می شود خیال همه راحت شود. اگر آنها برای رأکتور تحقیقاتی تهران به مقداری اورانیوم غنی شده نیاز دارند، هرگز نباید از غنی سازی ۵ درصد فراتر روند.

*اسرائیل حق دفاع از خود را دارد

وزیر خارجه آمریکا در ادامه یادداشت خود به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه علیه فلسطینیان اشاره کرد و نوشت: اسرائیل با موشک های غزه مورد حمله قرار گرفت. اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. اقدامات حماس در مخفی کردن موشک ها و تجهیزات فرماندهی و کنترل و ورودی تونل ها در مناطق غیرنظامی موجب شد که واکنش اسرائیل به این اقدامات دشوار شود. فک می کنم که اسرائیل همان کاری را که می بایست برای پاسخ دادن به موشک ها انجام می داد را صورت داد.

*بیش از اندازه جامعه بین الملل به

کلینتون در ادامه به انتقاد از دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه پرداخت و کشتار مردم فلسطین را نادیده گرفت و گفت: بیش از ۱۷۰ هزار نفر در سوریه کشته شدند. خلاءیی با بی رحمی اسد علیه مردمش ایجاد شده است. حمله ای که گروه افراطی داعش را پروش داده است و هم اکنون در حال گسترش قلمروهایشان در سوریه و عراق هستند.

وی سپس به انتقاد از روسیه پرداخت و نوشت: روسیه در واقع بخشی از کشور عضو سازمان ملل را به خود ملحق کرده و آن را اشغال کرده است. من نگران هستم که این کشور اقدامات بیشتری برای جلوگیری از موفقیت افزایشی دولت اوکراین برای بازگردان قلمرو خود، صورت دهد. بیش از یکهزار نفر در اوکراین از هر دو طرف کشته شدند، ولی با این حال ما با واکنش بیش از اندازه جامعه بین الملل علیه اسرائیل و حق اسرائیل برای دفاع از خود و شیوه ای که از خود دفاع کرده شاهد هستیم. این واکنش ناخواسته و ناعادلانه است.


نظر شما :