تلویزیون ترکیه اردوغان را پیروز دور نخست‌ دانست

۲۰ مرداد ۱۳۹۳ | ۰۵:۲۴ کد : ۱۹۳۶۹۵۳ سرخط اخبار

تلویزیون ترکیه ساعاتی پس از پایان اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که حدود ۹۰ درصد آراء تاکنون شمارش شده است و اردوغان توانسته است ۵۳ درصد از آن را از آن خود کند.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، تلویزیون ترکیه یکشنبه شب، پس از پایان روند اخذ رأی اعلام کرد که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده است، در دور اول به پیروزی رسید.

بر اساس این گزارش، پس از شمارش ۹۰ درصد آراء اردوغان توانسته است ۵۵ درصد از آن را از آن خود کند.

پیش از این نیز نظرسنجی ها و تحلیلهای کارشناسان نشان داده بود که اردوغان در دور نخست بر دو رقیب خود، «اکمل الدین احسان اوغلو» نماینده معارضان و «صلاح الدین دمیرتاش» نماینده کردها، پیروز خواهد شد.

بر اساس این خبر اکمل الدین احسان اوغلو نیز ۳۷ درصد و صلاح الدین دمیرتاش ۸ درصد آراء را به دست آورده اند.

میزان مشارکت در اولین انتخابات ریاست جمهوری مستقیم ترکیه، که حدود ۵۳ میلیون نفر حق شرکت در آن را داشته اند، نیز تاکنون به ۷۷ درصد رسیده است.

روند اخذ رأی نیز که از ساعت ۸ تا ۱۷ جریان یافت، تقریبا با هیچ مسئله یا حادثه امنیتی روبه رو نشد مگر اینکه گزارش های رسیده نشان داد که در برخی مناطق کردنشین در شرق و جنوب شرقی ترکیه مشکلاتی به وجود آمد.

هر چند تلویزیون ترکیه اعلام کرده است که بنا بر نتایج به دست آمده، اردوغان در دور نخست پیروز و رئیس جمهور جدید ترکیه می شود اما اگر وی نتواند بیش از نیمی از آراء را (یعنی ۱+۵۰) را به دست آورد، ۲۴ آگوست، انتخابات تکرار و در دور دوم برگزار می شود.

پیش از این نیز نظرسنجی ها نشان داده بود که اردوغان با درصدی میان ۵۵ تا ۶۰ درصد پیروز اولین انتخابات مستقیم ریاست جمهوری ترکیه خواهد شد.

کلید واژه ها: اردوغان


نظر شما :