علاوی: ایران و امریکا مسئول بحران عراق هستند

۱۳ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۱۵ کد : ۱۹۳۶۷۱۶ سرخط اخبار

نخست وزیر پیشین عراق که به کارشکنی در امور دولت این کشور طی دوران نخست وزیری «مالکی» معروف است ضمن انتقاد از ایران از نقش عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس در عراق تمجید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «النشره»، «ایاد علاوی» نخست وزیر پیشین عراق دولت «نوری المالکی»، ایران و آمریکا را مسئول بحران جاری در کشورش دانست.

وی در مقابل از نقش ملک عبدالله پادشاه عربستان در حمایت از عراق تمجید کرد و هرگونه ایفای نقش منفی کشورهای حوزه خلیج فارس در پرونده عراق را رد کرد.

علاوی مدعی شد: ایران بخش بزرگی از مشکل عراق است به ویژه که تصمیم های مربوط به عراق در بغداد گرفته نمی شود بلکه در تهران، آنکارا و واشنگتن گرفته می شود. ایران طرفی است که تعیین می کند چه کسی از همپیمانی ملی نخست وزیر شود. ترکیه درباره چیزهایی که از برخی طرف های سنی می خواهد، تصمیم می گیرد و آمریکا حامی رسمی است.

وی بدون اشاره به حمایت های ریاض از تکفیری ها و القاعده گفت: روابط ما با کشورهای عربی خوب است و من از آنها هیچ دخالتی در امور عراق نمی بینم. عربستان، امارات، کویت، پادشاهی عمان، بحرین و سایر کشورهای عربی هیچ یک در امور عراق دخالت ندارند.

ایاد علاوی از مخالفان دولت نوری مالکی است و در انتخابات پارلمانی اخیر حزب وی نتوانست در رقابت با مالکی کاری از پیش ببرد و از این رو، گروه های مخالف در عراق به صورت آشکار و پنهان از تروریست های گروه مسلح موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) برای مقابله با دولت مالکی حمایت می کنند و حتی به زیان منافع ملی عراق این پیام را به شیوه های مختلف به گروه های مسلح رسانده اند. اکثریت اعضای گروه داعش را عناصر بعثی و فدائیان سابق صدام تشکیل می دهند.


نظر شما :