تهران فردا میزبان نشست وزرای خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد

۱۲ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۷ کد : ۱۹۳۶۶۹۳ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست یک روزه وزرای خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد فردا (دوشنبه) به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برگزار می شود.

الجزایر، بنگلادش، کوبا، ایران، مصر، هند، سنگال، آفریقای جنوبی، زامبیا، فلسطین، زیمبابوه، اندونزی و مالزی اعضای کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد را تشکیل می دهند.

سفیر آفریقای جنوبی در تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت که معاون وزیر روابط و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی در این نشست حضور خواهد یافت.

پس از شروع بحران اخیر در غزه و در پی دستور رئیس جمهور کشورمان و در چارچوب تلاش های فشرده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس دوره ای جنبش عدم تعهد (نم) و در نشست سفرای کشورهای عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و به ریاست حسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد برگزار شد، مقرر شد به منظور بررسی آخرین وضعیت غزه و یافتن راهکارهای حل بحران و نیز کاهش آلام انسانی مردم بی گناه غزه، نشست یک روزه کمیته فلسطین به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو کمیته و همچنین تعداد دیگری از اعضای فعال این جنبش به ریاست وزیر امور خارجه کشورمان در تهران برگزار شود.

در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به عنوان ریاست جنبش عدم تعهد از وزرای خارجه کمیته فلسطین این جنبش جهت شرکت در نشست یک روزه این کمیته در تهران برای بررسی آخرین وضعیت غزه و یافتن راهکارهای حل بحران و نیز کاهش آلام انسانی مردم بی گناه غزه دعوت کرد و هفته گذشته با ارسال پیام دعوت خطاب به وزرای خارجه کشورهای عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد، با اشاره به وقوع فاجعه انسانی در غزه تصریح کرد: صحنه های دلخراش مرگ کودکان، زنان و مردان بی گناه غزه، تخریب گسترده این باریکه کوچک و نیز آوارگی هزاران تن از اهالی آن وجدان جامعه جهانی را به درد آورده است.

وزیر خارجه در این پیام تاکید کرد: ابعاد گسترده این فاجعه ایجاب می کند که جامعه بین المللی، به ویژه جنبش عدم تعهد در اسرع وقت واکنش مناسب و شایسته ای با هدف توقف سریع کشتار مردم غزه، کاهش آلام انسانی آنها و پایان بی درنگ تجاوز و اشغالگری نشان دهد.

ظریف با اشاره به اینکه جنبش عدم تعهد همواره متعهدانه به مسئله فلسطین و آلام مردم بی پناه آن توجه داشته و با تشکیل کمیته دائمی فلسطین اهتمام خود را برای کمک به مردم فلسطین اثبات کرده و ضمن ابراز خرسندی خاطرنشان کرد: هم اکنون در این برهه حساس ضروری است که جنبش بار دیگر نقش موثر خود را برای ورود در حل بحران های بین المللی و به طور خاص کمک به مردم غزه ایفاء کند و تحرکات اخیر جنبش به ویژه در نیویورک و نیز مواضع اعضای آن گویای این آمادگی بوده است.

لازم به ذکر است از زمان تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع غزه، جمهوری اسلامی ایران تحرکات گسترده ای را در راستای توقف این حملات صورت داد. تهران ضمن محکومیت این اقدامات جنایتکارانه، خواستار واکنش فوری نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل نسبت به این اقدامات شد و در این راستا نیز محمدجواد ظریف ضمن تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل و دبیران کل سازمان همکاری های اسلامی و اتحادیه عرب با بسیاری از همتایان خود در کشورهای منطقه و کشورهای مسلمان به رایزنی تلفنی پرداخت.


نظر شما :