در سایه توسل به دیپلماسی به جای جنگ

تمدید مذاکرات برای آمریکا برد است

دیپلماسی در حال حاضر منافع خود را به نمایش گذاشته است. دیپلماسی امنیت آمریکا را افزایش داده در حالی که از بروز جنگی دیگر جلوگیری کرده است. در شش ماهی که مذاکرات ادامه داشته است، بازرسان بین المللی قادر بوده اند پایبندی ایران به تعهدات اش را تایید کنند.
تمدید مذاکرات برای آمریکا برد است

دیپلماسی ایرانی: آنهایی که به مذاکرات هسته ای با ایران بدبین هستند اخیرا مدعی شده اند که تمدید مذکرات یک عقب نشینی است. اما باید گفت که تمدید مذاکرات برای آمریکا یک بازی برد- برد است: برنامه های هسته ای ایران در این مدت محدود باقی می ماند و زمان مضاعفی برای کاهش تهدید هسته ای شدن ایران به دست می آید. سیاستگذاران در واشینگتن باید از آنچه که دیپلمات های آمریکایی در وین انجام داده اند حمایت کنند و از تصویت تحریم هایی که می تواند روند مذاکرات را تضعیف کند، خودداری کنند.

ما اکنون به مرحله حساسی از سیاست آمریکا در خاورمیانه رسیده ایم. برخی در واشینگتن به بازی با سیاست ادامه می دهند اما این برای مردم آمریکا معنایی ندارد. برای آنها یا باید روند دیپلماتیک به نتیجه برسد و یا جنگ خونین دیگری در خاورمیانه به راه بیفتد. یا باید پوتین سربازان بار دیگر در خاورمیانه سر و صدا به پا کند و یا اینکه بازرسان هسته ای فعالیت خود را در ایران ادامه دهند.

دیپلماسی در حال حاضر منافع خود را به نمایش گذاشته است. دیپلماسی امنیت آمریکا را افزایش داده در حالی که از بروز جنگی دیگر جلوگیری کرده است. در شش ماهی که مذاکرات ادامه داشته است، بازرسان بین المللی قادر بوده اند پایبندی ایران به تعهدات اش را تایید کنند. ایران در این مدت ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصدی خود را طبق تعهدات اکسید کرده و یا به صفحه های سوخت برای راکتورها تبدیل کرده است. از سوی دیگر ایران تاسیسات هسته یا جدیدی نیز احداث نکرده است. مخالفان مذاکره با ایران ادعا می کردند که ایران از زمان بیشتر برای افزایش ذخایر هسته ای خود استفاده می کند، اما نتایج بازرسی ها ثابت کرد که اینگونه نیست. به بیان دیگر ادامه برنامه اقدام مشترک ژنو نه تنها محدودیت برنامه های هسته ای ایران را ادامه می دهد ، بلکه امکان نظارت های دقیق بین المللی را نیز همانند چند ماه اخیر فراهم می کند.

آمریکا به همراهی متحدان بزرگ خود در حال نزدیک شدن به امضاء توافقی جامع با ایران است که مانع هسته ای شدن این کشور می شود. این توافقنامه بدون تردید زمینه را برای سطح بالایی از نظارت ها و شفافیت ها بر برنامه های هسته ای ایران فراهم می کند که برای سال ها باقی می ماند. از سوی دیگر نگرانی ها در مورد اهداف برنامه های هسته ای ایران نیز با این توافق کاهش می یابد. به این ترتیب تضمین های امنیتی بیشتری برای آمریکا، اسرائیل و جامعه بین المللی ایجاد خواهد شد.

پیروزی های دیپلماتیک بخشی حیاتی از میراث آمریکایی به شمار می رود. آمریکا بزرگترین نیروی جنگی جهان را در اختیار دارد اما باید به دیپلمات ها و قانونگذارانی که بیشترین تلاش خود را برای جلوگیری از بروز جنگ و درگیری می کنند، افتخار کرد.

 

باید گفت جایگزین یک توافق جامع هسته ای با ایران درگرفتن جنگی دیگر در خاورمیانه است که به نفع امنیت هیچ کس نیست. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در ماه فوریه این نکته را خاطرنشان کرد که آمریکا و متحدان اش فشار بی سابقه ای را علیه ایران اعمال می کنند.

روشن است که با توجه به این اظهارات ظریف، آنهایی که در کنگره همچنان بر طبل تحریم ها می کوبند، یک نکته بنیادین را نادیده گرفته اند و آن فشار تحریم های اقتصادی است. کنگره تحریم هایی را تصویب کرد که به بازگرداندن ایران پای میز مذاکره کمک کرد و توانست به طور هوشمندانه ای به تیم مذاکره ای آمریکا فضای مانور در مذاکرات را بدهد. اکنون همین کنگره باید از توافق هسته ای با ایران که امنیت ملی آمریکا را فارغ از بحث های جناحی و سیاسی تامین می کند، حمایت کنند. تصویب تحریم های جدید و اعمال محدویت های بیشتر می تواند اجماع بین المللی علیه ایران را تضعیف کند. شکست روند مذاکره ای نیز به معنی هموار شدن مسیر جنگ خواهد بود.

همانگونه که شماری از مقامات امنیتی در آمریکا و اسرائیل خاطرنشان کرده اند، جنگ موجب حل مساله هسته ای ایرن نمی شود. در واقع، جنگ تنها موجب می شود که ایران دریابد به قدرت بازدارندگی هسته ای برای دفاع از خود نیاز دارد. مئیر داگان، رئیس سابق موساد می گوید حمله به ایران احمقانه ترین ایده ای است که تا کنون شنیده است. مانند دورانی که رونالد ریگان به سوی مصالحه با جماهیر شوروی سابق رفت، رهبران کنونی جهان نیز باید فرصت تاریخی تقویت امنیت ملی و ثبات را دریابند.

پیروزی های دیپلماتیک بخشی حیاتی از میراث آمریکایی به شمار می رود. آمریکا بزرگترین نیروی جنگی جهان را در اختیار دارد اما باید به دیپلمات ها و قانونگذارانی که بیشترین تلاش خود را برای جلوگیری از بروز جنگ و درگیری می کنند، افتخار کرد. حمایت از ادامه مذاکرات ما را در امنیت نگاه خواهد داشت و مانع جنگ می شود. کنگره باید از این فرصت استفاده کند و از هر تلاشی برای ایجاد فرصت به منظور این برد دیپلماتیک استفاده کند.

منبع: هیل/ تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10
انتشار اولیه: یکشنبه 5 مرداد 1393 / باز انتشار : جمعه 10 مرداد 1393

کلید واژه ها: خاورمیانه دیپلماسی تمدید مذاکرات


نظر شما :