تذکر ایوانف به حفظ همکاری استراتژیک با ایران

۳۱ تیر ۱۳۹۳ | ۱۶:۱۳ کد : ۱۹۳۶۱۴۹ سرخط اخبار

وزیر خارجه سابق روسیه می گوید سیاست فشار بر ایران کوته بینانه است و به زیان بانیان آن تمام خواهد شد.

ایگور ایوانف ضمن یادداشتی که روزنامه راسیسکایا گازتا منتشر کرد، نسبت به عواقب اعمال فشار بر ایران برای دادن امتیاز در مورد برنامه هسته ای هشدار داد و نوشت: هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت کنونی ایران اگر کنار برود جای خود را به گروه ضدغربی ندهد. در آن صورت شکست دولت ایران شکست شرکای آن در مذاکرات هسته ای و نیروهای سیاسی در غرب خواهد بود.

ایوانف افزود: شکست سیاسی روحانی شکست مشترک همه ما خواهد بود. بدون شک در این صورت روند مذاکرات ایران و 5+1 به شدت پسرفت می کند و روند حل مسایل سوریه هم پیچیده تر خواهد شد.

دبیر سابق شورای امنیت روسیه همچنین معتقد است این رویداد موجب بروز مشکلات جدید میان اعراب و رژیم صهیونیستی و خطرات جدید در عراق خواهد شد.
ایوانف ادامه داد: سیاستمدارانی که خواهان تشدید سیاست های ضدایرانی غرب در قبال این کشور هستند باید عواقب این سیاست را بسنجند.

وی در مقاله خود افزود: در روسیه هم بسیاری از سیاست فشار غرب بر ایران حمایت می کنند و معتقدند که این سیاست تا اندازه ای با منافع روسیه مطابقت می کند زیرا زمینه بیشتری برای توسعه روابط ویژه مسکو و تهران را فراهم می کند. این گروه معتقدند که دوری ایران از غرب، تهران را مجبور به همکاری با مسکو می کند.

وزیر خارجه سابق روسیه این دیدگاه را کوتاه بینانه و خطرناک خواند و افزود: نباید مشارکت راهبردی با کشوری مثل ایران را بر اساس شرایط زودگذر سیاسی بنا کرد زیرا این زیربنا بسیار متزلزل بوده و هر لحظه می تواند فرو بریزد.


نظر شما :