سیاست خارجی اوباما احمقانه و توهم‌آمیز است

۳۰ تیر ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۴ کد : ۱۹۳۶۱۱۵ سرخط اخبار

دو سناتور برجسته آمریکایی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردند که سیاست های اوباما در جهان رو به شکست است و دیری نمی پاید که این شکست به سرزمین آمریکا نیز سرایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور، سیاست خارجی باراک اوباما در دوره دوم تصدی پست ریاست جمهوری با انتقادات گسترده ای رو به رو بوده است. بسیاری از منتقدان، اوباما را محکوم به ضعف در عرصه سیاست خارجی می کنند. «جان کری» در پاسخ، درگیری گسترده آمریکا در گوشه و کنار جهان را مثال نقضی بر این انتقادات می داند.

انتقاد گسترده از سیاست خارجی اوباما به سال 2011 باز می گردد. در آن مقطع و در بحبوحه درگیری آمریکا و نیروهای ناتو برای برکناری «معمر قذافی» در لیبی، برخی از تحلیل گران عملکرد اوباما را مورد نقد قرار داده و نقش هدایتگرانه آمریکا را کمرنگ توصیف کردند.

مردم آمریکا چنین رویه ای را برای کشور خود نمی پسندند. با وجود اینکه مردم از درگیری در جنگ خسته شدند، اما همواره خواستار نقش پررنگ آمریکا در عرصه بین المللی بوده اند.

در حال حاضر، اوباما با دو موقعیت بسیار حساس در عرصه بین المللی مواجه است: سقوط هواپیمای مالزیایی در قسمت شرقی اوکراین که هم اکنون مورد منازعه استقلال طلبان حامی روسیه و نیروهای دولت اوکراین می باشد و حمله رژیم صهیونیستی به غزه که یادآور ناکارآمدی تلاش های دولت اوباما در برقراری صلح، علی رغم برگزاری چندین دور گفتگو و مذاکره میان نمایندگان دو طرف است.

افزون بر دو مورد فوق می توان به وضعیت نابسامان موجود در سوریه و عراق و عدم توافق با ایران نیز اشاره کرد. ورود هزاران مهاجر از سوی آمریکای لاتین به کشور آمریکا و چگونگی حل این بحران نیز از دیگر معضلات پیش روی اوباما است.

جان کری در دفاع از سیاست خارجی دولت اوباما در مصاحبه خود با شبکه ای.بی.سی نیوز مدعی شده است که آمریکا در حال حاضر بیش از هر زمانی در عرصه جهانی درگیر است و توانسته بیش از همیشه موثر واقع گردد. وی تمایل مردم کشورهای مختلف به حضورآمریکا در عرصه و تلاش برای حل مشکلات موجود را نشانی از درک جهانی نسبت به نقش مهم آمریکا در رهبری جهانی دانسته است.

از سوی دیگر « لیندسی گراهام» سناتور کارولینای شمالی و «جان مک کین» یکی از جمهوری خواهان مطرح در کنگره با شرکت در برنامه ای تلویزیونی سیاست خارجی دولت را احمقانه و توهم آمیز نامیدند.

این دو سناتور در اظهارات خود جهان را در شرایط حاضر سرگردان توصیف کردند و از اوباما به خاطر قاطع نبودن در این وضعیت به شدت انتقاد کردند. گراهام مدعی شده است که سیاست های اوباما در جهان رو به شکست است و دیری نمی پاید که این شکست به سرزمین آمریکا نیز سرایت خواهد کرد.

حتی برخی از دموکرات ها نیز انتظار بروز قطعیت بیشتر بویژه در مورد اوکراین و سقوط هواپیمای مالزیایی در دونتسک را دارند.

جان کری این انتقاد را نیز بی پاسخ نگذاشته است و گفته است که در حال حاضر آمریکا مشغول رایزنی با متحدین اروپایی خود در مورد واکنش مقتضی است. رئیس جمهور به دنبال اتخاذ رویکردی عقلانی به جای عملکرد شتابزده است و در حال حاضر مشغول جمع آوری اطلاعات لازم در این زمینه هستیم.

گراهام عدم قطعیت را وجه ممیزه سیاست اوباما خوانده است و گفته است که تلاش رئیس جمهور برای مشورت در امور مختلف منجر به عدم تصمیم گیری در عرصه عملی شده و تلاش وی برای رفتار عاقلانه را منتهی به ضعف توصیف کرده است.


نظر شما :