اشتان مایر: مذاکرات هسته ای با این پیشرفت ملموس نباید متوقف می شد

۲۸ تیر ۱۳۹۳ | ۲۳:۲۸ کد : ۱۹۳۶۰۵۳ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه آلمان با اعلام حمایت از تصمیم اتخاذ شده برای تمدید 4 ماهه مذاکرات هسته ای 1+5 با ایران،گفت: در ماه های اخیر مذاکرات بسیار جدی انجام شد که پیشرفت ملموسی هم داشت به همین خاطر کار اشتباهی بود که بخواهیم آن را پایان یافته تلقی کنیم.

به گزارش ایرنا، ˈفرانک والتر اشتاین مایرˈ پس از تصمیم هیات های مذاکره کننده 1+ 5 و ایران برای تمدید 4 ماهه مذاکرات هسته ای بعد از پایان مذاکرات وین 6، روز شنبه با صدور بیانیه ای در این رابطه تاکید کرد: گروه 3+3 اتفاق نظر دارند این که بخواهیم مذاکرات با ایران را پایان یافته تلقی کنیم، اشتباه است. 

وزیر خارجه آلمان که به منظور دیدار با همتای مکزیکی خود در مکزیکوسیتی بسر می برد، در بیانیه خود خاطرنشان کرده است: ما و شرکایمان در گروه 1+5 بسیار تلاش کردیم تا 20 جولای به یک توافق جامع با ایران دست یابیم اما متاسفانه موفق به این کار نشدیم اما با توجه به پیشرفت های خوبی که در مذاکرات بدست آمده تصمیم گرفتیم که گفت و گو ها برای دستیابی به توافق نهایی ادامه داشته باشد.

در بیانیه اشتاین مایر اضافه شده: ما در ماه های اخیر بسیار جدی با ایران گفت و گو کردیم و پیشرفت های ملموسی نیز حاصل شد اما همچنان در برخی از مسائل و موضوعات محوری اختلاف نظرهای بزرگی داریم که باید در ادامه مذاکرات آن را برطرف کنیم.

اشتاین مایر تصریح کرد:احساس من این است که طرفین به صورت جدی به دنبال یک توافق هستند و این اختلاف نظرها را می توان در مدت زمان باقی مانده تا 24 نوامبر حل و فصل کرد.

این بیانیه می افزاید:به طور طبیعی مذاکرات دو طرف تا بی نهایت نمی تواند ادامه داشته باشد و ایران بایستی تا پایان زمان تمدید شده ( 24 نوامبر) در مذاکرات آینده نشان دهد به طور واقعی خواهان این است که تمام شک و تردیدها را درمورد ماهیت صلح آمیز برنامه ای هسته ای اش برطرف کند.

وزیر امور خارجه آلمان در بیانیه خود تاکید کرده است: ماه های باقی مانده تا نوامبر، می تواند آخرین و بهترین شانس برای مدت های طولانی باشد که بتوان با استفاده از آن دعوای هسته ای را به صورت صلح آمیز حل و فصل کرد.

ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد شنبه و در پایان 18 روز مذاکره فشرده و سنگین در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که در مذاکرات وین 6 پیشرفت های ملموسی داشته اند اما به دلیل وجود فاصله در برخی موضوعات اساسی، تا 24 نوامبر برنامه اقدام مشترک ژنو را تمدید می کنند.

دو طرف که ریاست هیاتهای مذاکره کننده هسته ای را بر عهده دارند،در این بیانیه مشترک که در هتل کوبورگ وین در برابر خبرنگاران قرائت شد،تاکید کردند:ˈ ما جلسات مختلفی در شکل های گوناگون و در فضایی سازنده برگزار کردیم تا به توافق جامع بلندمدت دست یابیم.ˈ


نظر شما :