طرح پیشنهادی ظریف «غیرقابل قبول» است

۲۵ تیر ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۳ کد : ۱۹۳۵۸۹۰ سرخط اخبار

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در واکنش به مصاحبه وزیر خارجه ایران با روزنامه نیویورک تایمز، گفت طرح پیشنهادی ظریف برنامه هسته ای کنونی ایران را حفظ می کند و در آن هیچ امتیازی داده نشده است. وی این طرح را غیرقابل قبول خواند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه شنبه در واکنش به مصاحبه وزیر خارجه ایران با روزنامه نیویورک تایمز، گفت طرح پیشنهادی ظریف برنامه هسته ای کنونی ایران را حفظ می کند و در آن هیچ امتیازی داده نشده است. وی این طرح را غیرقابل قبول خواند.

محمد جواد ظریف در مصاحبه روز دوشنبه خود با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز تصریح کرد که ایران هنوز تمایلی به برچیدن هیچ یک از زیرساخت های برنامه هسته ای خود ندارد.

«رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز سه شنبه در سنا حاضر شد تا درباره این اظهارات ظریف بحث کند.

وی گفت: بگذارید به وضوح بگویم-این مسئله ۱۹ هزار سانتریفیوژ که در چرخه ایران وجود دارد را برجای خود باقی می گذارد. این بازی نهایی نیست.

منندز تصریح کرد: طرح ظریف برنامه اقدام مشترک را تمدید می کند، اجازه می دهد که برنامه هسته ای ایران تحت نظارت ادامه داشته باشد اما امتیازاتی را واگذار نمی کند، هیچ امتیازی را که نشان دهد ایران در طولانی مدت از برنامه های هسته ای خود عقب نشینی می کند، واگذار نمی کند و این پیشنهاد غیرقابل قبول است.

قبل از آن نیز، «اد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا و «الیوت انجل» یکی از نمایندگان ارشد کنگره بیانیه هایی را صادر کردند که در آن در خصوص عدم پیشرفت مذاکرات هسته ای ابراز نگرانی کردند.

رویس گفت، دولت ایران به وضوح اعلام کرده که تمایلی برای برچیدن برنامه هسته ای خود ندارد و از دولت اوباما خواست تا در نهایت با کنگره برای آماده کردن تحریم های بیشتر علیه ایران وارد گفت وگو شود.

انجل نیز در بیانیه ای افزود: ظریف ظاهراً می گویند که برنامه اقدام مشترک باید بعنوان یک توافق جامع در نظر گرفته شود و ایران باید آزادانه مقادیر نامحدودی از اورانیوم غنی شده را بعد از یک دوره تقریباً کوتاه تولید کند.این پیشنهاد دیگر چیزی را برای مذاکره کنندگان باقی نمی گذارد که بر روی آن کار کنند.


نظر شما :