بیش از 2 هزار مغربی عضو داعش

۲۵ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۹۳۵۸۸۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «محمد حصاد»، وزیر کشور مغرب سه شنبه شب در جمع اعضای شورای مشورتی اتاق دوم پارلمان مغرب گفت: بر اساس اطلاعات به دست رسیده بیش از دو هزار جهادی مغربی در صف جنگجویان دولت اسلامی در عراق و شام هستند و اخیرا پنج تن از آنها مسئولیت های مهمی در این گروهک گرفته اند.

عناصر گروهک های سلفی، تکفیری و تروریستی خود را عناصر جهادی می دانند و معتقدند که اقدامات تروریستی آنان فعالیت جهادی است.

وزیر کشور مغرب جنگجویان مغربی را در دو گروه طبقه بندی کرد؛ گروه نخست که مرکب از یک هزار و صد و بیست و دو نفر هستند و مستقیما از مغرب به سوریه رفته اند و گروه دیگر که بین یک هزار و پانصد تا 2 هزار جهادی هستند و در کشورهای اروپایی اقامت دارند.

وی افزود: تا به امروز دویست جهادی مغربی در عراق کشته شده اند و یکصد وبیست و هشت تن هم به مغرب بازگشته اند که با نظارت مقامات امنیتی تحت بازجویی هستند.

وزیر کشور مغرب با ابراز نگرانی از بازگشت این افراد به کشورشان گفت: مغرب به دو دلیل ابراز نگرانی می کند نخست اینکه شهروندانی که در اروپا زندگی می کنند گذرنامه اروپایی دارند و می توانند آزادانه سفر کنند و دوم اینکه این جهادی ها با گروه های تروریستی فعال در منطقه ساحل ارتباط دارند. 

وزیر کشور مغرب گفت: دستگاه های امنیتی قدرت این جنگجویان بازگشته به مغرب برای انجام عملیات انتحاری را کشف کرده اند و بیست جنگجوی مغربی از زمان اعلام خلافت (خودخوانده) داعش اقدام به عملیات انتحاری کردند و آنها در این زمینه برای انجام عملیات تروریستی در مغرب با داعشی ها در عراق و سوریه هماهنگ هستند. 

مغرب روز دوشنبه اعلام کرد که تدابیر امنیتی در سفرهای هوایی به آمریکا را به درخواست واشنگتن شدت بخشیده است. واشنگتن هفته گذشته گفته بود که نگران تهدیدهای تروریستی جدیدی است.

بر اساس آمار و ارقام اداره کل امنیت ملی مغرب درباره تروریسم در این کشور در فاصله سال های 2011 تا 2013 هجده هسته تروریستی که در زمینه جذب و آموزش جهادی ها در مغرب فعال بودند متلاشی شده است.

رسانه های مغرب هم گفتند که ده ها تن از جنگجویان مغربی در مرزهای ترکیه با سوریه منتظر چراغ سبز مقامات مغربی برای بازگشت به کشورشان هستند گویی آنها از اقدام خود ابراز پشیمانی کرده و از گروه های تروریستی در سوریه خارج شده اند.

کلید واژه ها: مغرب


نظر شما :