نخستین کنفرانس خبری هیأت رئیسه جدید پارلمان عراق

۲۵ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۳۵۸۸۷ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، «سلیم الجبوری» که دیروز رئیس جدید پارلمان عراق اعلام شد، در نخستین اظهارنظر مطبوعاتی اش در جمع خبرنگاران در مقر پارلمان گفت: نخستین اولویت پارلمان جدید، تصویب بودجه سالهای 2014 و 2015 است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «آناتولی»، جبوری گفت: ما مرحله نخست تشکیل دولت جدید را که انتخاب رئیس پارلمان بود پشت سر گذاشتیم و نخستین اولویت پارلمان جدید تصویب بودجه و لایحه ها تصویب نشده و باز از زمان پارلمان پیشین است و در این زمینه پارلمان با 2 قوه مجریه و قضائیه در راستای منافه کشور همکاری خواهد داشت.

وی گفت: چالش اصلی کشور، چالش امنیتی است که همه باید با همکاری پارلمان را فعال کنیم.

جبوری درباره بازکردن باب نامزدی پست ریاست جمهوری و دو معاون او گفت که از چهارشنبه (امروز) تا 3 روز دیگر این باب برای همه بدون استثنا باز است.

رئیس پارلمان عراق گفت که چهارشنبه هفته آینده، نشست پارلمان برای تعیین و رای گیری درباره نامزدهای ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

از سال 2003 تاکنون پست نخست وزیری عراق به شیعیان، ریاست پارلمان به اهل تسنن و ریاست جمهوری به کردها اختصاصا یافته است و این یک توافق میان گروه های سیاسی عراق بوده و در متن قانون اساسی عراق چنین مسئله ای وجود ندارد.

معاون اول جبوری: دیگر دعوای قوه مجریه و مقننه تمام شد

«حیدر العبادی» معاون اول جبوری طی یک کنفرانس خبری گفت: نخستین وظیفه پارلمان ایجاد تغییر ریشه ای در فعالیت پارلمان در مقایسه با مرحله پیش است. ضمن اینکه در این پارلمان دیگر منازعاتی میان دو قوه مجریه و مقننه نخواهد بود.

معاون دوم جبوری: امیدوارم سایر مراحل تشکیل دولت آسان باشد

«آرام محمد» معاون دوم او نیز در این کنفرانس گفت: مرحله کنونی مرحله دشواری است و امیدوارم سایر مراحل تشکیل دولت آسان باشد.


نظر شما :