کری: فتوای رهبر ایران را جدی تلقی می کنیم

۲۴ تیر ۱۳۹۳ | ۲۲:۱۴ کد : ۱۹۳۵۸۵۴ سرخط اخبار

فرارو-  وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات هسته ای با ایران گفت: «به دنبال کردن راه حل دیپلماتیک متعهد هستیم تا بفهمیم برنامه هسته ای ایران حقیقتاً صلح آمیز است.»

جان کری که برای مذاکره با محمد جواد ظریف و وزیران خارجه 1+5 به وین سفر کرده، در نشستی خبری با خبرنگاران حاضر شد. او گفت که برای مشورت با رئیس جمهور آمریکا و کنگره درباره توافق جامع و امکان تمدید مهلت فعلی (۲۰ ژوئیه) برای دستیابی به این توافق مشورت کند.

کری عنوان کرد: «بعد از مذاکرات با طرفین به ویژه همکارانمان در گروه 1+5 متوجه شدیم که کار بیشتری برای انجام دادن داریم. تیم ما به کار برای رسیدن به یک توافق جامع که مسائل باقیمانده را حل کند متعهد هست.»

وزیر خارجه امریکادر پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تعداد سانتریفیوژهای ایران به عنوان یکی از موضوعات اصلی مذاکرات گفت: «علنی کردن تعداد دقیق سانتریفیوژها کمکی به مذاکرات نمی کند. این مساله بر سر میز مذاکره باقی می ماند و فاش نمی شود و من درباره ی تعداد دقیق سانتریفیوژهای ایران صحبت نمی کنم.»

کری گفت که به ایرانیان آشکارا میگویم که 19000 سانتریفیوژ در حال حاضر بیش از اندازه است.

او تاکید کرد: «در کل می توانم بگویم که مساله اصلی اعتماد نیست بلکه روند پیشرفت برنامه هسته ای ایران است. اعضای 1+5 ، چین در کنار آلمان، روسیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا با یکدیگر یک مساله را درخواست می کنند. دلیل این که باید اعتماد سازی شود و روند شفافیت ایجاد شود این است که در طول چند سال گذشته ایران به صورت مخفیانه تاسیساتی را در زیر زمین ساخته است که در این راستا احتمال تسلیحاتی شدن وجود دارد.»

کری با تمجید از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: «ظریف یک مذاکره کننده سر سخت است و می داند که چه می خواهد و با صراحت اعلام کرده است باید راه منصفانه و منطقی را بیابیم که منافع همه طرفها تامین شود.»

وزیر امور خارجه ی آمریکا با اشاره به روند مذاکرات، عنوان کرد که  گفت وگوها و مباحث مهمی درباره مسائل هسته ای باقی مانده است. من جزییات و مشروح مذاکرات را در اینجا بیان نمی کنم. گفت وگوهای واقعی در جلسات خصوصی انجام می شود.

کری گفت: «آمریکا اعلام می کند که ایران حق دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای بر اساس معاهده ان پی تی دارد. اما نکته اصلی این است که چگونه تضمین کند که این برنامه صلح آمیز است. این مذاکرات برای راستی آزمایی است و تنها برای صدور بیانیه انجام نمی شود.»

کری تاکید کرد: «ما فتوای رهبر ایران را جدی تلقی میکنیم اما نیاز داریم که براساس یک متن تدوین شده عمل کنیم.»


نظر شما :