سرنوشت مذاکرات هسته‌ای همچنان نامعلوم است

۲۴ تیر ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۶ کد : ۱۹۳۵۸۳۸ سرخط اخبار

سرنوشت مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱ پس از دو روز مذاکرات سخت و فشرده نامعلوم مانده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از گلوبال پست، سرنوشت مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 5+1 پس از دو روز مذاکرات سخت و فشرده  نامعلوم مانده است.

«جان کری» وزیر امور خارجه در سخنانی گفت: ما در میان مذاکرات فشرده با ایران برای کنترل برنامه هسته ای آن قرار داریم و مذاکرات بسیار دشوار است.

به گفته یکی از مقامات ارشد آمریکایی هنوز کارهای بسیاری برای انجام باقی مانده است.

آخرین مهلتی که برای حصول توافق میان ایران و 5+1 پیش از این تعیین شده است، یکشنبه آینده(20جولای) می باشد.

در صورت موافقت طرفین مهلت مذاکرات تمدید خواهد شد. واشنگتن معتقد است که در برهه حاضر ایران باید تصمیمات دشواری اتخاذ کند.

به گفته مقامات آمریکایی، جان کری صبح سه شنبه مجددا در کنفرانسی خبری با خبرنگاران شرکت خواهد کرد.

مذاکرات ایران  در سوم جولای،  ششمین و آخرین دور خود را آغازکرد.

ایران همواره ادعای تلاش برای دستیابی به بمب اتم را رد کرده است و خواستار لغو کلیه تحریم های اعمال شده علیه خود توسط سازمان ملل است. اما از سوی دیگر خواستار گسترش فن آوری هسته ای خود برای استفاده در مصارف صلح آمیز است.

ایران و آمریکا هر دو از داخل کشورهای خود تحت فشارند. با توجه به برگزاری انتخابات میان دوره ای آمریکا در نوامبر سال جاری، دو طرف خواهان حصول به نتیجه پیش از برگزاری این انتخابات می باشند.

وزرای خارجه کشورهای غربی به همراه معاون وزیر خارجه چین، یکشنبه گذشته وارد وین شدند.

وزرای خارجه اروپایی همان یکشنبه وین را به مقصد کشورهای خود ترک گفتند اما کری برای پیشبرد مذاکرات همچنان در وین باقی مانده است.

این روزنامه نوشت: اسرائیل همواره بر این موضع تاکید کرده است که خواهان رسیدن حد غنی سازی ایران به صفر است.

«نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در مصاحبه خود با فاکس نیوز اعلام کرد: هرگونه توافق با ایران که به این کشور اجازه غنی سازی دهد فاجعه آمیز خواهد بود.

از سوی دیگر«عباس عراقچی» عضو ارشد  تیم مذاکره کننده ایران، روز یکشنبه موضع ایران در مورد غنی سازی را شفاف و عقلانی خواند.

رهبر جمهوری اسلامی نیز طی سخنانی گفته بود که اصرار ایران بر غنی سازی برخواسته از نیاز کشور برای تامین سوخت راکتور هسته ای می باشد.


نظر شما :