مذاکره با آمریکا متمایز است

۲۳ تیر ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۹۳۵۷۸۳ سرخط اخبار

حمیدرضا آصفی، دیپلمات سابق و سخنگوی دوران اصلاحات وزارت امورخارجه درباره گفت وگوهای هسته یی به جماران می گوید: مسائل حل نشده زیادی باقی است بنابراین نمایندگان و افراد تاثیرگذار در این مذاکرات شرکت می کنند.

پیام حضور وزرای خارجه در وین؛ هنوز مسائل حل نشده زیادی باقی است که مسائل جدی و مهمی است، دوم علاقه دو طرف در به نتیجه رسیدن مذاکرات. دو طرف مذاکرات را جدی گرفته اند.

حضور آقای لاوروف در مذاکرات وین علامت مثبتی بود اما اعلام شده که ایشان به امریکای لاتین سفر می کند.

نفس نیامدن آقای لاوروف نشان می دهد که میان روسیه و سایر اعضا اختلافاتی وجود دارد.

انتخابات کنگره امریکا آبان ماه برگزار می شود و اوباما به عنوان رییس جمهور دموکرات امریکا تاکنون کارنامه یی موفق در سیاست خارجی نداشته است. اوباما در تلاش است تا پیش از انتخابات کنگره به پرونده هسته یی ایران خاتمه و به زعم خودش به این تهدید امنیتی پایان دهد.

نمی توان به قطعیت اعلام کرد که این مذاکرات به نتیجه می رسد. نمی شود با خوشبینی زایدالوصفی گفت در مدت 8 یا 9 روز آینده توافق انجام می پذیرد.

چیزی که ما نباید در مذاکرات دنبالش باشیم حسن نیت است. به نظر من انتظار نشان دادن حسن نیت در مذاکرات انتظار بجایی نیست. آن چیزی که ما احتیاج داریم اراده سیاسی آنهاست.

به گمان بسیاری از کارشناسان آمدن وزرای خارجه ایران و 1+5 یک پوئن مثبت محسوب می شود، باید منتظر ماند و دید که در طول مذاکرات سطح توقعات دو طرف چه تغییری می کند.

توافق برای تدوین پیش نویس جامع هسته یی نیازمند متناسب شدن سطح توقعات است.

تیم مذاکره کننده کشورمان که در مقابل فشار خواسته های بی پایان غرب ایستاده نیاز به حمایت و همراهی در داخل کشور دارد.

مذاکره با امریکا متمایزتر از مذاکرات با دیگر کشورهاست.

کشور امریکا بر دیگر کشورهای 1+5 به ویژه کشورهای اروپایی نفوذ قابل توجهی دارد بنابراین این مذاکرات یعنی مذاکرات دوجانبه ایران و امریکا از اهمیت بسزایی برخوردار است.

یادمان نرود در سال انتخابات کنگره هستیم و تغییراتی نیز در کنگره به وجود خواهد آمد که نقش کاردی دولبه برای اوباما را بازی می کند یعنی هم می تواند مفید باشد و هم تاثیری منفی داشته باشد.

اکنون دو طرف وارد مسیر ناهموار و البته سخت گفت وگوهای هسته یی شده اند. آگاهان نیز پیش بینی می کنند ادامه مسیر برای مذاکره کنندگان طولانی باشد.


نظر شما :