رئیس موقت پارلمان عراق: مالکی بیشترین شانس نخست‌وزیری را دارد

۲۳ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۱۷ کد : ۱۹۳۵۷۷۲ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «النشرة»، «مهدی الحافظ» رئیس موقت پارلمان جدید عراق که از نظر سنی از تمام نمایندگان بزرگتر است، گفت: آنچه که در عراق روی می دهد خطرناک است و باید در اسرع وقت این امور متوقف شود.

وی افزود: نشست دیروز پارلمان عراق مختص به 2 مسئله بود یکی ادای سوگند نمایندگان جدیدی که جلسه پیش غائب بودند که محقق شد زیرا حد نصاب لازم برای برگزاری نشست فراهم شده بود و دیگری انتخاب هیئت رئیسه پارلمان که به دلیل عدم توافق گروه های سیاسی این امر محقق نشد و به همین دلیل نشست به روز سه شنبه آینده موکول شد.

وی طی یک کنفرانس خبری اظهار داشت: اعضای فراکسیون «دولت قانون» به ریاست «نوری المالکی» هنوز درباره نامزدهای ریاست پارلمان عراق به توافق نرسیده اند و خواستار رایزنی های بیشتر در این زمینه هستند. فراکسیون کردها نیز تاکنون نامزد خود برای معاونت رئیس پارلمان معرفی نکرده اند. همپیمانی ملی نیز حتی یک اسم برای معاون دوم رئیس پارلمان پیشنهاد نداده است و به همین دلیل نشست پارلمان به تاخیر افتاد.

حافظ در ادامه بعید دانست که در نشست بعدی پارلمان عراق روسای سه گانه کشور تعیین شوند. به ویژه که اختلافات موجود میان گروه های سیاسی، اوضاع ناپایدار امنیتی و فشارهای خارجی مانع حل و فصل امور در عراق می شود.

وی اظهار داشت: دشوار است که بر سر نخست وزیری شخصی غیر از «نوری المالکی» در شرایط کنونی توافق شود. قانون اساسی به رئیس جمهور این اجازه را داده که از فراکسیون بزرگتر در پارلمان رئیس دولت را تعیین کند. فراکسیون بزرگتر نیز تا به این ساعت همپیمانی ملی است و نام مالکی در صدر نامزدهای احتمالی این فراکسیون قرار دارد.


نظر شما :