احتمال سفر وزاری خارجه 1+5 به وین در روز جمعه

آیا حضور وزرا به منزله توافق است؟

یک مقام عالی آمریکایی می گوید وزرای خارجه زمانی به مذاکرات ملحق می شوند که مذاکره کنندگان به مرحله کاهش شکاف ها نزدیک شده باشند و نیاز به تصمیم گیری های سیاسی در سطح وزرا وجود داشته باشد.
آیا حضور وزرا به منزله توافق است؟

دیپلماسی ایرانی: با پایان هفته نخست ماراتن مذاکرات هسته ای در وین، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه می گوید برخی پیشرفت ها در مذاکرات حاصل شده است اما اختلافات جدی همچنان به قوت خود باقی است. او می گوید مذاکره کنندگان به سختی در تلاش اند تا پایان فرجه 29 تیرماه، توافق هسته ای نهایی را رقم بزنند اما تهران حاضر نیست به هر قیمتی به توافق دست یابد.

اظهارات افخم در حالی مطرح می شود که لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیست در اظهاراتی مدعی شده است ، روسیه با دیگر اعضای گروه 1+5 شامل آمریکا،انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در مذاکرات هسته ای با ایران به اختلاف نظر برخورد کرده است. موضوعی که فابیوس به آن اشاره می کند نگرانی تحلیلگران در مورد تاثیر بحران اوکراین بر روند مذاکرات هسته ای را تشدید کرده است. پیش از این تیم های مذاکره کننده هسته ای تاکید داشتند که موضوعات حاشیه ای مانند بحران اوکراین و اخیرا عراق، بر مذاکرات تاثیر نمی گذارد اما در حالی که فرجه شش ماهه مذاکرات رو به اتمام است، زمزمه بروز برخی اختلافات به گوش می رسد که به طور غیر مستقیم می تواند با بحران اوکراین و امتیازهایی که روسیه قرار است از غرب بگیرد، در ارتباط باشد.

آسوشیتد پرس به نقل از دیپلمات هایی که در جریان مذاکرات پشت درهای بسته وین قرار دارند می نویسد که مشکل بزرگ به ظرفیت غنی سازی ایران مربوط می شود. اما برخی گزارش های دیگر از اختلاف نظرها بر سر نحوه لغو تحریم ها و همچنین تغییر کاربری تاسیسات غنی سازی فوردو حکایت دارد.

این در حالی است که امروز( چهارشنبه) مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که اشتون در حال بررسی موضوع ملحق شدن وزرای خارجه به مذاکرات وین است اما هنوز در این زمینه تصمیم گیری نشده است.

اشتون در حال بررسی موضوع ملحق شدن وزرای خارجه به مذاکرات وین است اما هنوز در این زمینه تصمیم گیری نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اشتون در حال بررسی این موضوع است که وزرای خارجه چه زمانی به مذاکرات بپیوندند اما هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است. روز سه شنبه نیز ایرنا گزارش داده بود که وزاری خارجه گروه 1+5 اواخر هفته به مذاکرات ملحق می شوند. یک دیپلمات ناشناس نیز اعلام کرده است که وزاری خارجه احتمالا روز جمعه به وین سفر خواهند کرد اما این به معنی دستیابی به توافق نهایی نیست.

برخی رسانه ها در آستانه آغاز مذاکرات در وین اعلام کرده بودند حتی اگر مذاکرات پیشرفتی نداشته باشد نیز احتمال حضور وزرای خارجه در پایتخت اتریش وجود دارد و از جان کری ، وزیر خارجه آمریکا به عنوان یکی از وزرای خارجه نام برده بودند که قصد سفر به وین را دارد. در حال حاضر تنها محمد جواد ظریف در قامت وزیر خارجه در مذاکرات وین حاضر است.

وزرای خارجه گروه 1+5، در جریان مذاکرات هسته ای سال گذشته در ژنو، در دو دور مذاکره حضور پیدا کردند و سرانجام نیز توافق هسته ای مقدماتی امضاء شد. به موجب برنامه اقدام مشترک  ژنو، ایران و گروه 1+5 تا 29 تیرماه فرصت دارند به توافق هسته ای نهایی دست یابند اما در صورتی که اختلاف نظرها ادامه داشته باشد، تمدید مهلت مذاکرات در برنامه اقدام مشترک ژنو پیش بینی شده است.

به گزارش این خبرگزاری فرانسوی یک مقام عالی آمریکایی می گوید وزرای خارجه زمانی به مذاکرات ملحق می شوند که مذاکره کنندگان به مرحله کاهش شکاف ها نزدیک شده باشند و نیاز به تصمیم گیری های سیاسی در سطح وزرا وجود داشته باشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: توافق نهایی وزیران خارجه وین


نظر شما :