مالکی آمریکا را به لغو توافقنامه امنیتی تهدید کرد

۱۶ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۹۳۵۴۲۸ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از هفته نامه «ساندی تایمز»، نخست وزیر عراق آمریکا را به لغو توافقنامه دفاعی با این کشور و افزایش روابط با روسیه و ایران تهدید کرده است.

منابع نزدیک به «نوری المالکی» که از سوی آمریکا برای کناره گیری تحت فشار است، می گویند ممکن است که او توافقنامه چارچوب راهبردی با ایالات متحده را لغو کند. این توافقنامه که در سال 2008 به امضای طرفین رسید، موارد همکاری های سیاسی، اقتصادی و امنیتی میان واشنگتن و بغداد را تشریح کرده است.

به گفته این منبع، آقای مالکی که از عدم حمایت مناسب آمریکا از مبارزه عراق با گروه تروریستی «داعش» گله مند است، در حال بررسی لغو کامل این توافقنامه است.

به نوشته ساندی تایمز، هرچند آمریکا تاکنون حدود 600 نظامی به عراق اعزام کرده، اما «جان کری» وزیر خارجه آمریکا کمک های بیشتر را به تغییرات در دولت عراق، مشروط کرده است. در مقابل نخست وزیر عراق حاضر به دادن هیچ گونه امتیازی در این زمینه نیست.

این گزارش با تأکید بر اینکه لغو احتمالی این توافقنامه ضربه ای دیگر به جایگاه «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در منطقه است، به نقل از یک منبع نوشته است: «اگر مالکی توافق را لغو کند، آقای اوباما شاهد خواهد بود که هم روسیه و هم ایران برای پر کردن خلا وارد عمل می شوند، به خصوص در زمینه قراردادهی نظامی و لجستیکی.»


نظر شما :