ایرانیان در انتهای توافق باید توان غنی‌سازی کم‌تری نسبت به امروز داشته باشند.

۱۳ تیر ۱۳۹۳ | ۰۵:۰۶ کد : ۱۹۳۵۲۷۷ سرخط اخبار

یک مقام آمریکایی که در مذاکرات 1+5 با طرف ایرانی حضور دارد، می گوید که ایرانی ها در مذاکره جدی اند ولی هنوز اختلافات عمده ای میان آنها و 1+5 وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری  فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام آمریکایی که در مذاکرات 1+5 با طرف ایرانی حضور دارد، می گوید که ایرانی ها در مذاکره جدی اند ولی هنوز اختلافات عمده ای میان آنها و 1+5 وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر طرفین به شدت مشغول کار بر روی یافتن یک راه حل برای پرونده هسته ای ایران هستند.

وی افزود: توان غنی سازی ایرانی ها در طی دوره توافق میبایست محدود باشد ولی پس از انقضای دوره توافق، انتخاب به عهده ایرانیان خواهد بود.

این مقام ارشد آمریکایی گفت: ایرانیان در انتهای توافق باید توان غنی سازی کم تری نسبت به حال حاضر داشته باشند.

راکتورهای تولید برق نیاز به میزان اورانیومی دارد که در مقیاس صنعتی غنی سازی شده باشد و این مورد در حال حاضر مدنظر ما نیست و ایرانی ها هم الان چنین توانی ندارند.

وی به نقل از «جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان گفت: پیشنهاد هسته ای ما (ایرانیان) حداکثری ولی منطقی است و ما پیشنهادهای متعددی را روی میز گذاشته ایم.

این مقام آمریکایی گفت: اگر ایرانیان خواستار رسیدن به توافق نهایی با 1+5 هستند باید غنی سازی در مقیاس صنعتی را تا پایان دوره توافق متوقف کند.

وی گفت: از نظر ما ایرانیان تنها می توانند چند هزار سانتریفیوژ برای تأمین سوخت راکتورهای تحقیقاتی داشته باشند و نه سانتریفیوژهای بیشتر برای تأمین نیاز رآکتورهای تولید برق.


نظر شما :