مذاکرات هسته ای ایران، محور گفت وگوی مرکل با مقامات چینی

۱۲ تیر ۱۳۹۳ | ۲۳:۱۶ کد : ۱۹۳۵۲۴۶ سرخط اخبار
یک مقام عالیرتبه دولت آلمان گفت: صدر اعظم آنگلا مرکل در سفر به چین که قرار است در روزهای 5 تا 8 جولای انجام شود، در مورد برنامه هسته ای ایران و روند مذاکرات این کشور با 1+5 با مقامات چینی گفت وگو خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، این مقام آلمانی که خواست نامش فاش نشود در جلسه توجیهی مربوط به سفر مرکل به چین در گفت وگو با خبرنگاران در برلین افزود: مذاکرات هسته ای در زمان حاضر در مرحله حساس نهایی قرار دارد و انسجام و هماهنگی کشورهای عضو گروه 1+5 در این مذاکرات برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مقام ارشد دولت آلمان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا در خصوص اینکه ارزیابی برلین از روند مذاکرات چگونه است و آیا اینکه آلمان نسبت به توافق جامع تا 20 جولای امیدوار است، گفت: ما در نشست ژنو به یک توافق موقت رسیدیم و دستیابی به این توافق، این فرضیه را تقویت کرد که دستیابی به یک توافق جامع نیز امکان پذیر است.

وی افزود: احساس من این است که چنین شانسی برای دستیابی به توافق نهایی وجود دارد و در نهایت می توان منافع همه طرفین مذاکره را تأمین کرد اما هنوز ضمانتی برای آن وجود ندارد.

این مقام آلمانی ادامه داد: دستور کار این مرحله از مذاکرات که از روز گذشته در وین در جریان است، موضوعات سختی هستند که در نهایت باید منجر به این ضمانت بشود که ابهامات درباره دستیابی ایران به سلاح هسته ای برطرف شود.

وی ضمن پاسخ منفی به این سؤال که آیا منظورش این است که ایران حق غنی سازی نداشته باشد، برخورداری از فعالیت صلح آمیز هسته ای را حق قانونی ایران دانست.

این مقام بلند پایه دولت آلمان در پایان تأکید کرد: اینکه تا 20 جولای به توافق نهایی دست یابیم را نمی توانم الان بگویم اما مهم از نظر ما ادامه حفظ انسجام و وحدت 1+5 است که شانس دستیابی به یک توافق را بزرگ تر می کند.


نظر شما :