مهمترین مساله برای آمریکا تعداد سانتریفیوژها است

۱۱ تیر ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۷ کد : ۱۹۳۵۲۱۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «فایننشال تایمز»، دو دیپلمات مطلع اعلام داشتند که بعید است در مواضع تهران در زمینه تعداد سانتریفیوژ ها تغییری حاصل شود.

دیپلمات های کشورهای 1+5 به همراه ایران از ماه فوریه به این سو غالبا در وین گرد هم آمده اند تا به توافقی پایدار برای محدود کردن توانایی هسته ای ایران برسند و در عین حال در تحریم های اعمال شده تخفیف قائل شوند.

مقام های مذاکره کننده ارشد از جمله طرف های آمریکایی حاضر در مذاکرات اعلام کردند که در مواضع طرفین شکافی عظیم وجود دارد و عمده آن بابت «غنی سازی اورانیوم» است.

دو دیپلمات مطلع در اظهار نظری کوتاه اظهار داشتند که بعید است ایران در موضع خود در زمینه «تعداد سانتریفیوژها» تغییری ایجاد و این کشور باور دارد که بر اساس توافق نهایی این حق را دارد تا آن ها را در اختیار داشته باشد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، ایران هم اینک 20000 هزار سانتریفیوژ تعبیه شده دارد که حدود نیمی از آن ها فعال هستند. این کشور همچنین قصد دارد تا تعداد سانتریفیوژ های خود را به 50000 هزار عدد برساند.

یک دیپلمات غربی مستقر در تهران به این روزنامه گفت:«برای آمریکا مهمترین مورد در توافق جامع هسته ای بیشتر تعداد سانتریفیوژ ها است تا مواردی چون تاسیسات هسته ای در اراک. اوباما در تقابل با کنگره این کشور بابت تعداد سانتریفیوژ ها خواهان آن است تا این کشور 10000 هزار سانتریفیوژ یا کمتر را دراختیار داشته باشد که بسیار کمتر از میزان 50000 هزار مورد درخواست ایران است.

این روزنامه در ادامه نوشت؛ دیپلمات ها اعلام کرده اند که با وجود سرد بودن رابطه آمریکا و روسیه و اروپا و نیز موقعیت رو به وخامت خاورمیانه رسیدگی به موضوع هسته ای ایران در وین دنبال خواهد شد.


نظر شما :