پیش بینی عجیب مک کریستال در خصوص مرزهای عراق

۱۱ تیر ۱۳۹۳ | ۰۸:۲۷ کد : ۱۹۳۵۱۸۷ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه «هیل»، ژنرال «استنلی مک کریستال» فرمانده سابق واحد عملیات ویژه نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق، روز سه شنبه مدعی شد که مرزهای عراق احتمالا تغییرات چشم گیری خواهد داشت.

آقای مک کریستال که با خبرگزاری رویترز گفت وگو می کرد، در مورد احتمال تجزیه عراق گفت: «یکی از چیزهایی که من به دانشجویان خود می گویم، این است که به جهان نگاه کنند و به آن ها یادآوری می کنم که با وجود آنکه ما عادت کرده ایم که مرزها را ثابت فرض کنیم، اما مرزها واقعا اینطور نیستند.»

این ژنرال چهار ستاره ارتش آمریکا که در سال 2010 بازنشسته شد، افزود: «فکر می کنم احتمال بالایی وجود دارد که مرزهای کشوری به طرز چشم گیری، تغییر کند.»

مقامات کنونی و سابق آمریکا در چند روز گذشته بارها بحث تجزیه عراق را مطرح کرده و مدعی شده اند که این مسئله به زودی محقق می شود.

ژنرال «مایکل هایدن» رئیس اسبق سازمان سیا از جمله این افراد است که روز یکشنبه به شبکه «فاکس نیوز» گفت: «فکر می کنم به آن مرحبه (تجزیه عراق) می رسیم... شاید تا الان این وضعیت به صورت دوفاکتو (غیررسمی) برقرار بود، اما احتمالا تا چند وقت دیگر این وضعیت به صورت دوژور (رسمی) درآید.»

روزنامه نیویورک تایمز دیروز در گزارشی با موضوع عراق، به نقل از یک مقام دولت آمریکا نوشت که کاخ سفید در حال بررسی طرح های احتیاطی برای روبرو شدن با وضعیتی است که جناح های سیاسی عراق برای تشکیل دولت به توافق نرسند. بنا بر این گزارش، ناآرامی ها در عراق موجب شده تا بایدن بتواند بار دیگر طرح سال 2006  خود را مطرح و از آن دفاع کند. بر اساس طرح بایدن، عراق باید به سه بخش شیعه نشین، سنی نشین و کردی تقسیم شود.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اوایل هفته از تجزیه عراق حمایت کرد و خواهان پشتیبانی همه برای استقلال کردستان از عراق شد.

انتهای پیام/ق


( ۳ )

نظر شما :