گلایه هاشمی از ناهماهنگی دولت‌های منطقه

۰۹ تیر ۱۳۹۳ | ۰۲:۴۳ کد : ۱۹۳۵۰۹۱ سرخط اخبار

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار سفیر ترکیه گفت: ناهماهنگی های بین دولت های منطقه بهترین فرصت را برای گروه های تندرو ایجاد کرد که اگر دیروز در سوریه بودند و امروز در عراق، فردا در هر کشور اسلامی دیگری نیز خواهند بود.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله هاشمی رفسنجانی گروه های افراطی را مخلّ امنیت مردم منطقه و تندروی های آنان را باعث بی آبرویی مسلمانان واقعی در نظام بین المللی دانست و افزود: دولت های منطقه با هر نگاهی که شرایط امروز را ارزیابی کنند، می فهمند که این وضع به ضرر همه است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح چگونگی به وجود آمدن طالبان و القاعده در دامن کشورهای غربی و آمریکا، گفت: بعدها همین گروه طالبان و القاعده دشمن سرسخت آنها شدند و در آینده نیز گروهک تروریستی داعش که امروز در عراق جنایت می کنند، مخلّ امنیت کشورهایی خواهند شد که امروز حامی آنها هستند.

وی جهانی شدن تروریسم را پدیده سیاسی این مقطع از تاریخ توصیف کرد و گفت: دولت ها باید از منافع زودگذر خود در مسائل منطقه ای بگذرند و علیه تروریسم متحد باشند که امنیت را از همه می گیرند.

هاشمی رفسنجانی، اوضاع امروز مصر، لیبی، یمن، سوریه و تا حدودی عراق و افغانستان را مصداقی برای نفرت مردم از تندروی ها دانست و افزود: مردمی که دو سال پیش علیه دیکتاتوری به خیابان ها آمده بودند، وقتی برنامه های افراطیون را دیدند، دوباره به نظامی ها پناه آوردند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ویژگی های ایران و ترکیه را برای گسترش و تعمیق همکاری ها منحصر به فرد خواند و افزود: در هیچ مقطعی از تاریخ، پسندیده نیست که سیاست بر روابطی که ریشه در فرهنگ مشترک دارد، سایه اندازد.

هاشمی رفسنجانی مرز ایران و ترکیه را یک قرارداد جغرافیایی دانست و گفت: اشتراکات فراوان دینی، فرهنگی و زبانی مردم دو کشور در دو سوی مرز آن قدر زیاد است که اقدامات تروریستی نمی تواند در آن اخلال ایجاد کند.

وی با اشاره به سابقه همکاری های ایران و ترکیه گفت: در زمان مرحوم اربکان که کشورهای اسلامی در حال توسعه در گروه دی 8 گرد هم آمده بودند، برای افتتاح آن در ترکیه ضمن گفت و گوها، قرار گذاشتیم همکاری ها حتی با کشورهای آسیای میانه فراتر از مسائل اقتصادی و فرهنگی باشد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از عدم پیگیری آن برنامه ها ابراز تاسف کرد.

**دوره ای تلخ در تاریخ اسلام

لومیت یاردیم سفیر ترکیه در ایران نیز در این دیدار، برنامه های دولت متبوع خویش را گسترش همکاری ها با ایران خواند و با اشاره به نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در تأسیس گروه دی 8 که همکاری خوبی میان کشورهای اسلامی در حال توسعه بود، گفت: متأسفانه آن همکاری ها جای خود را امروزه به منازعات داده است.

سفیر ترکیه در ایران شرایط امروز را «دوره ای تلخ در تاریخ اسلام» دانست و گفت: اگر راهکار مناسب سیاسی پیدا نشود، مسائل کشورهای اسلامی پیچیده تر می شود.

وی اوضاع امروز عراق را نگران کننده خواند و گفت: سیاست ما در مسائل دوجانبه و منطقه ای، رایزنی و گفت و گو با ایران است، چون جبهه پیش روی خود را بسیار گسترده می دانیم.

کلید واژه ها: مجمع تشخیص مصلحت نظام


نظر شما :