عراق یک شکست تمام عیار برای اوباما

۰۸ تیر ۱۳۹۳ | ۱۸:۲۷ کد : ۱۹۳۵۰۶۴ سرخط اخبار

پایگاه خبری دیلی بیست در گزارشی نوشت که این باراک اوباما است که برای بحران عراق باید مورد سرزنش قرار بگیرد نه دولت نوری المالکی.

 به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری دیلی بیست در گزارشی با اشاره به اینکه باراک اوباما تلاش می کند نوری المالکی را مقصر بحران در عراق معرفی و او را سرزنش کند نوشت: این اوباما است که باید به خاطر استراتژی کاخ سفید در عراق مورد نقد و سرزنش قرار بگیرد. اوباما در سال 2012 عراق را با این ادعا که جنگ با موفقیت پایان یافته رها کرد.

سوال این است که چه کسی در عراق باخته است؟ انفجار بحران در عراق و توسعه القاعده در قلب خاورمیانه یک شکست به یاد ماندنی و تمام عیار برای سیاست خارجی آمریکا پس از جنگ سرد است.

دیلی بیست افزود: بیشتر از آنکه تعیین کنیم چه کسی یا چه چیزی عامل بحران کنونی در عراق است باید به نقش آمریکا در جهان و سیاست خارجی اوباما اشاره کنیم که بیش از 2 است در لبه پرتگاه سقوط قرار گرفته است. 

این گزارش افزود: با هر معیاری که بسنجیم چشم انداز سیاست خارجی واشنگتن تیره و تار به نظر می رسد و در حقیقت، عراق به سادگی یک فاجعه برای سیاست خارجی دولت آمریکا با وسواس کاهش نقش این کشور در جهان است. 

دیلی بیست در ادامه می نویسد؛ آمریکا اکنون در بحران عراق موضعی کاملا دفاعی اتخاذ کرده تا از هرگونه مسئولیت در این زمینه شانه خالی کند و تلاش می کند در وهله اول دولت جورج بوش را به خاطر شروع این بحران سرزنش کند، که البته این درست است، اما باید بگوییم که هردو طیف کنگره به حمله به عراق رای مثبت دادند. کاخ سفید همچنین تلاش می کند که دولت نوری المالکی را مقصر بعدی این بحران جلوه دهد اما واقعیت چیزهای دیگری هستند. واقعیت عراق این است که در سال 2009 که اوباما وارد کاخ سفید شد عراق باثبات شده بود، القاعده در عراق تقریبا نابود شده بود و هزاران مشاور نظامی آمریکایی مشغول آموزش ارتش عراق بودند. اوضاع عراق آنقدر خوب بود که جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا در سال 2010 عراق باثبات و دموکراتیک را یک دستاورد بزرگ برای دولت آمریکا خوانده بود.


نظر شما :