مایکل اورن: نباید برای مبارزه با تروریسم در عراق با ایران متحد شویم

۰۷ تیر ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۹۳۵۰۱۰ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه «آتلانتیک»، «مایکل اورن» دیپلمات آمریکایی الاصل که تا سال گذشته به عنوان سفیر اسرائیل در واشنگتن فعالیت می کرد، روز جمعه در اظهاراتی تحریک آمیز در تلاش برای دادن ماهیت مذهبی به فعالیت تروریست ها در عراق، گفت آمریکا نباید برای مقابله با گروه «داعش» با ایران متحد شود، چراکه گروه های شیعه تهدید بزرگتری برای اسرائیل هستند.

مقامات و رسانه های غربی در هفته های اخیر تلاش زیادی کرده اند تا با انتشار جهت دار رخدادهای عراق، ناآرامی ها در این کشور را به صورت جنگ میان شیعیان و اهل سنت عراق به تصویر بکشند.

اورن هم که با «جفری گلدبرگ» روزنامه نگار ضدایرانی نشریه «بلومبرگ» گفت وگو می کرد، در مورد احتمال همکاری آمریکا با ایران برای پایان دادن به تحرکات گروه «داعش»، گفت: «سنی ها ممکن است بمبگذاری انتحاری کنند یا حملات تروریستی بین المللی (نظیر 11 سپتامبر) را انجام دهند، اما شیعه ها از تهران تا بیرون توان نظامی بسیار قدرتمندتری دارند و تهدید بسیار بزرگتری علیه اسرائیل به شمار می آیند. ابعاد این مسئله بسیار متفاوت است و نباید با ایران پیمان بست.»

این در حالی است که دولت و مردم عراق از آغاز درگیری ها در مناطق شمالی این کشور بارها وجود هرگونه ماهیت مذهبی در این مسئله را رد کرده و بر یکپارچگی این کشور در مقابله اقدامات گروه تروریستی «داعش» تأکید کرده اند. با این وجود، مقامات رژیم صهیونیستی سعی در بهره برداری از وضعیت کنونی در عراق هستند و به آمریکا توصیه کرده اند که اجازه دهد تا درگیری ها در خاورمیانه ادامه پیدا کند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز هفته گذشته با بین اظهاراتی مشابه اورن، گفته بود: «آنچه که شما هم اکنون در خاورمیانه، عراق و سوریه شاهد هستید، نفرت کامل بین شیعیان افراط گرایانی است که توسط ایران رهبری می شوند، و سنی های افراطی است که توسط القاعده و داعش و دیگران هدایت می شوند. هم اکنون، هر دو این گروهها دشمنان آمریکا هستند و وقتی دشمنان شما با یکدیگر مبارزه می کنند، هیچ یک از آنها را تقویت نکن، هر دو را ضعیف کن.»


نظر شما :