ایران برنده بحران عراق خواهد بود

۲۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۳ کد : ۱۹۳۴۶۱۲ سرخط اخبار

یک پایگاه تحلیلی آمریکایی با بیان اینکه عربستان و رژیم صهیونیستی بازندگان بحران جاری در عراق خواهند بود، با طرح دلایلی ابراز عقیده کرد در مقابل، ایران پیروز تحولات عراق خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری آمریکایی «المانیتور» در تحلیلی درباره تحولات عراق با اشاره به اینکه حوادث اخیر ایران را غافلگیر کرد تصریح می کند که ایران به خوبی توان احیا و بازگشت شرایط را در اختیار دارد و این احتمال وجود دارد که آنها برنده بحران عراق باشند.

«بروس رایدل» نویسنده این مطلب با اشاره به اینکه عراق به طور ژئوپولتیک، مذهبی و تاریخی مورد توجه ایران بوده است تصریح می کند که ایران می تواند با اعزام مستشاران نظامی و بسیج عمومی نیروهای داوطلب در عراق علیه داعش این فرصت تاریخی را داشته باشد تا نفوذ خود در عراق را افزایش دهد.

این تحلیلگر در ادامه با اشاره به اینکه در نگاه ایران داعش یک گروهک از اراذل و اوباش است که جرئت نزدیک شده به ایران را ندارد، می نویسد: القاعده تنها در سال 1994 در مشهد یک بمب گذاری انجام داد و رابطه ایران با القاعده به عنوان اصلی ترین گروه تندرو [سلفی-تکفیری] سنی آمیخته ای از دشمنی است.

وی در ادامه سقوط صدام و رژیم بعث عراق، توسط جورج بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا را نوعی پیروزی ایران در منطقه دانست.

المانیتور با بیان این ادعا که ایران به طور تاکتیکی از دخالت آمریکا در عراق و حملات هوایی [به مواضع داعش] استقبال می کند، تاکید می کند که از نظر ایران واشنگتن یک بازیگر توازن دهنده در عراق است نه یک بازیگر همیشگی در بازی عراق.

این نویسنده در ادامه عربستان سعودی و اسرائیل را بازنده های تحولات عراق می داند و تاکید می کند که تقویت داعش برای دوستان میانه رو عرب اسرائیل خطرناک است.

همچنین وی در بخش پایانی تحلیلش مهمترین تاثیر تحولات عراق را در عرصه منطقه ای می داند و تاکید می کند که ایران و متحدش حزب الله در این بحران بیش از پیش نشان دادند که تنها نیروی قابل اعتماد هستند که توان مقابله با القاعده را دارند.

کلید واژه ها: تحولات عراق


نظر شما :