اروپا: باید برای لغو تحریم‌های ایران پیشقدم شد

۲۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۵ کد : ۱۹۳۴۵۹۹ سرخط اخبار

شورای روابط خارجی اروپا به عنوان مرکز پژوهشی اتحادیه اروپا در جدیدترین گزارش خود درمورد ایران به دولت های اروپایی توصیه کرده است که از فرصت ایجاد شده در توافق هسته ای ژنو استفاده کنند و با پیشقدم شدن برای لغو تحریم ها علیه ایران منتظر آمریکایی ها نمانند.

گزارش جدید شورای روابط خارجی اروپا روز چهارشنبه در نشستی در محل دفتر این شورا در برلین با عنوان «تنش زدایی با ایران، اروپا چگونه باید از فرصت توافق هسته ای حداکثر استفاده را ببرد»، توسط ˈالی گرانمایهˈ کارشناس امور ایران شورای اروپا برای کارشناسان و تحلیلگران سیاسی آشنا به امور ایران تشریح شد.

به گزارش ایرنا، در این گزارش با اشاره به انجام دور جدیدی از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 که با هدف تدوین و نگارش متن مشترک توافق جامع در وین در جریان بوده، تاکید شده است اگر به هر دلیلی از جمله موانع ایجاد شده از سوی کنگره برای دولت آمریکا، واشنگتن موفق به حل اختلافات خود با ایران نشود، اتحادیه اروپا باید بدون توجه به آمریکا برای لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران پیش قدم شود.

در این گزارش تاکید شده است: امروز یک فرصت واقعی برای حل کامل مناقشه هسته ای ایران ایجاد شده و بویژه اروپایی ها علاقه مند به حل مساله اتمی ایران هستند زیرا در این صورت هم معاهده ان. پی. تی تقویت خواهد شد و هم از تشدید اوضاع در منطقه جلوگیری می شود.

براساس این گزارش، حصول به توافق جامع هسته ای می تواند موجب تعمیق رابطه دیپلماتیک ایران با اروپا و مشارکت و همکاری درمورد دیگر موضوعات منطقه ای از جمله تامین و حفظ امنیت منطقه ای و جهانی شود.

گزارش شورای روابط خارجی اروپا همچنین بر این نکته تاکید دارد که مخالف تندرو های داخلی در دوطرف مذاکره ( ایران و آمریکا) می تواند موجب شکست مذاکرات برای رسیدن به توافق هسته ای جامع باشد.

دراین گزارش تصریح شده است که اروپا باید حداکثر کوشش خود را برای همکاری با آمریکا برای دستیابی به توافق نهایی با ایران انجام دهد و بعد از حاصل شدن توافق جامع نیز با توجه به محدودیت های قانونی دولت آمریکا برای اجرای کامل توافق، می تواند در اجرای کامل و سریع آن نقش کلیدی ایفا کند.

این گزارش می افزاید: ممکن است کنگره برای ایجاد مانع در راه دولت آمریکا برای دستیابی به توافق جامع هسته ای، فعالیت های خود را تشدید کند به همین خاطر اروپایی ها باید به صورت مستقل دیپلماسی خود را با تهران ادامه داده و توسعه دهند و در کنار آن به فکر لغو تحریم های فراتر از سازمان ملل که از سوی این اتحادیه علیه ایران اعمال شده است، باشند.

در این گزارش همچنین توصیه شده است :دولت های اروپایی باید از شرکت های تجاری و اقتصادی که فعالیت ها و همکاری با ایران را آغاز کرده اند و احتمالا در آینده مورد هدف اقدامات تنبیهی آمریکا قرار می گیرند، حمایت کنند.

در این گزارش 10 صفحه ای همچنین به 4 سناریو در مورد روند مذاکرات هسته ای که «حصول توافق جامع تا 20 جولای (30 تیرماه )حاصل شود»، «تمدید مدت مذاکرات برای 6 ماه دیگر»،« حصول توافق نهایی اما بلوکه شدن آن از سوی کنگره آمریکا» و در نهایت « شکست مذاکرات 1+5 و ایران» خواهد بود، اشاره شده است.

در این گزارش همچنین اشاره شده است:ایران و آمریکا هنوز راه طولانی برای کنار گذاشتن خصومت های خود در پیش دارند درحالی که اروپایی ها رابطه سیاسی قوی تر و بهتری با ایران داشته و کمتر در معرض سوء ظن قرار دارند و باید از این فرصت استفاده کنند.

در گزارش شورای روابط خارجی اروپا تصریح شده است: سیاست های دولت روحانی در قبال غرب و گام های دیپلماتیکی که در یکسال گذشته در قبال اروپا برداشته شده است، نشانگر یک نقطه عطف جدیدی در رابطه اروپا و ایران است .

در پایان این گزارش تاکید شده است: مناقشات منطقه ای که این روزها با آن روبرو هستیم، این نیاز و تفکر راهبردی را به اروپایی ها گوشزد می کند که ایران را نباید فقط به خاطر موضوع هسته ای مورد توجه قرار داد بلکه باید آن را به عنوان کشوری مهم در منطقه که می تواند نقش مهمی در حل مناقشات منطقه ای ایفا کند، دید.

شورای روابط خارجی اروپا در گزارش خود تاکید کردند چنانچه روند مذاکرات هسته ای مثبت پیش رود می تواند اولین قدم برای بازسازی اعتماد با ایران باشد.

کلید واژه ها: روابط خارجی اروپا توافق جامع


نظر شما :