جلیلی: ایران یک قدرت بین المللی است

۲۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۹۳۴۵۹۴ سرخط اخبار

سعید جلیلی عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشور گفت: امروز در همه مطالب روزنامه های غربی این موضوع مطرح است که قدرت ایران به عنوان یک قدرت بین المللی انکار ناپذیر است و بالاترین مقامات رسمی ایالات متحده آمریکا نیز به این موضوع اذعان دارند.

به گزارش ایرنا، جلیلی شامگاه چهارشنبه در همایشی با عنوان ˈمردم انقلابی کرمانˈ افزود: مشکل دشمنان نظام جمهوری اسلامی این است که ایران نه تنها در برابر آنها مقاومت، بلکه پیشرفت نیز کرده و هم اکنون به سمت یک تمدن جدید حرکت می کند.

وی تصریح کرد: یکی از تلاش های ما این است که وقتی از گفتمان انقلاب اسلامی صحبت می کنیم به گونه ای باشد که دچار آفت و آسیب نشود.

جلیلی گفت: اگر بخواهیم تبیینی از انقلاب داشته باشیم، نمی توان آن را در ذهنیات و محیط انتزاعی تعریف کرد؛ زیرا گفتمان انقلاب اسلامی در یک محیط ملی، منطقه ای و بین المللی تعریف شده است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان این مطلب که گفتمان انقلاب اسلامی سابقه حداقل 50 ساله دارد، افزود: این گفتمان در شرایطی در عرصه جهانی مطرح شد که در جهان یک گفتمان دیگر در حال شکل گیری و تثبیت بود.

جلیلی گفت: سال 1342 که حدود 18 سال از جنگ جهانی دوم گذشته بود، مناسبات جدیدی در حال شکل گیری بود و این مناسبات به گونه ای بود که برخی قدرت های جهانی برای خود امتیازاتی را تعیین کرده بودند و فارغ از این امتیازات، اجازه شکل گیری قدرتی را در جهان نمی دادند.

وی با بیان این مطلب که امروز همان قدرت های قدیمی استکباری حق وتو و امتیازات دیگری را برای خود قائل هستند، گفت: این انحصارات برای آنها در حوزه های مختلف از جمله در اقتصاد، سیاسی، نظامی محدود نیست.

جلیلی افزود: آمریکا تاکنون 70 کشور را مورد تحریم قرار داده و در امنیت نیز همینطور است و اگر به دلیلی واهی نیز کشوری را تهدیدی برای خود دانست، به خود اجازه می دهد به آن کشور حمله کند؛ حتی اگر صدها نفر کشته شوند و اگر آن کشور اعتراض کند، می گویند می توانی به شورای امنیت شکایت کنی که در نهایت، یک قطعنامه صادر می کنند و بعد آن را وتو می کند.

وی بیان کرد: آنها می گویند دموکراسی زمانی معنا دارد که نتیجه آن با منافع ما همخوان باشد و از دیدگاه آنها دموکراسی تا زمانی است که نتایج انتخابات به نفع آنها باشد و اگر به نفع آنها نباشد به خودشان اجازه می دهند بگویند دموکراسی نیست.

جلیلی با بیان اینکه شعار اقتصاد آزاد از کلیدی ترین شعارهای آنها بعد از دموکراسی است، ادامه داد: این درحالی است که اگر یک کشور با کشور دیگر مراودات کالایی داشته باشد آنها آن را تحریم می کنند و شهروندی را به دلیل فروختن یک کالای معمولی به کشور دیگری، 15 سال حبس محکوم می کنند.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشور یادآور شد: به یکی از وزاری خارجه یک کشور مهم اروپایی که به آن غول اقتصادی می گویند، در ملاقاتی گفتم که این چه وضعی است و در پاسخ گفت که ما قدرت کوچکی هستیم و اگر بایستیم فشار به ما وارد می شود.

وی اظهار کرد: در این فضای بین المللی به دو شکل می توان با آن روبرو شد که کسانی آن را بپذیرند و به آن رضایت دهند و مدل دیگر آن است که کسانی می گویند ما مخالفت می کنیم اما فایده ای ندارد.

جلیلی، ادامه داد: در این فضا انقلاب اسلامی شکل می گیرد و نگاه خود را بیان می کند که وقتی انقلاب اسلامی در این فضا شکل گرفت، تقریباً کسی از این قدرت های بزرگ از او استقبال نکرد و نه تنها استقبال نکرد، بلکه برای تقابل با آن برخاستند.

وی خاطرنشان کرد: اما ملت ایران اراده کرد، ایستاد و توانست اراده خود را به آنها تحمیل کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: موضوع این است اگر انقلاب اسلامی این کار را انجام داد و اراده خود را بر آنها غلبه داد، آنها بدرستی احساس کردند که این از جنس بقیه حرکت ها نیست؛ زیرا انقلابی پیدا شد که فقط استبداد شاه را هدف قرار نداد و بلکه پشتیبانان آن را نیز مورد هدف قرار داد و می خواست مستقل و آزاد باشد و نگاه خود را محقق کند و لذاست که آنها بیشتر با آن تقابل می کنند.

وی ادامه داد: آنها هر آنچه که داشتند به کار گرفتند که در عرصه های دیگر از جمله حمایت از صدام نیز وارد شدند و همین هایی که امروز در گفت وگوهای با ما می نشینند، کسانی هستند که از صدام حمایت می کردند و هشت سال جنگ را به ما تحمیل کردند و در حالی بود که سیم خاردار را به ما نمی دادند.

وی یادآور شد: در موضوع هسته ای نیز خودشان اعتراف کردند که سخت ترین تحریم ها را گذاشتند که ایران هسته ای نشود اما ایران، هسته ای شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتخابات سال گذشته که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن به حماسه سیاسی تعبیر کردند، ابطالی بر اتهامات دشمنان و طرفداران فتنه گر آنها بود.

وی تأکید کرد: گفتمان انقلاب اسلامی به آنها فهماند که شما می توانید بدون اتکا به منبع قدرت و ثروت، مردمسالاری و دموکراسی داشته باشید و آنها نیز نمی توانند آن را انکار کنند.

جلیلی تصریح کرد: در اینجا مردم انتخاب می کنند و این فراتر از آن است که چه کسی انتخاب می شود و آنها نگرانند که مدل واقعی مطرح می شود که در آن به جای کلوپ های قدرت، مردم انتخاب می کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: گفتمان انقلاب اسلامی آن فضایی را که آنها به عنوان گفتمان بین الملی مطرح می کنند، می شکند.

وی یادآور شد: به سولانا گفتم شما می گویید ایران بمب ندارد و ما در این 30 سال هر کاری که می توانستیم انجام دادیم؛ پس چرا گفتمان انقلاب ادامه یافت؟ وی ادامه داد: این سوالی است که ما داریم.

جلیلی ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی در مفهوم قدرت، معنای جدیدی را وارد کرد و مناسبات قدرت را تعییر و نشان داد که در هر کجا که این گفتمان شکل بگیرد می تواند این مناسبات را به هم بزند و به همین دلیل است که در جنوب لبنان در جنگ های 33 روزه و 22 روزه پیروزی حاصل می شود.

وی تأکید کرد: ایران اسلامی اگر پیشرفت می کند مبتنی بر بمب نیست و گفتمان انقلاب اسلامی می گوید سلاح کشتار جمعی حرام است.

جلیلی خاطرنشان کرد: دشمنان اگر نمی توانند موفق شوند برای این است که در محاسبات خود روستای گنجان رابر کرمان (دومین روستای شهید داده کشور با 70 شهید) را نمی گنجانند و نمی دانند که اگر گفتمان انقلاب اسلامی محقق شود برای این است که مردم روستایی با جمعیت 700 نفر، 72 شهید را تقدیم انقلاب کرده است.

وی بیان کرد: در دیداری که با پدر سرلشکر حاج ˈقاسم سلیمانیˈ داشته ام از ایشان پرسیدم که چه شد که فرزند شما افتخاری برای جهان اسلام است و وی گفت که همیشه به فرزندان خود لقمه حلال و مد نظر قرار دادن خداوند در مقابل زور را تأکید کرده ام.

جلیلی ادامه داد: این فرهنگ انقلاب اسلامی و گفتمان بسیاری از والدین شهدا است.

وی افزود: زمانی که کسانی با ایمان به خدا به صحنه سیاست و اجتماع می آیند، بسیاری از عرصه ها شکل می گیرد و حماسه ها ایجاد می شود و دغدغه دشمنان با آن همه ادعایی که دارند این می شود که بدانند فردی مانند ژنرال سلیمانی کجاست.

جلیلی گفت: در برابر گفتمان مورد نظر آنها، اندیشه ای پیدا شد که آزادی را به گونه ای دیگر تعریف کرد و می گوید چه کسانی آزاده هستند و چه وقت به آزادی می رسی.

وی ادامه داد: در این گفتمان جدید مطرح می شود که وقتی از تعلقات نفسانی آزاد شوی نه تنها آزاد هستی بلکه می توانی خرمشهر و لبنان را آزاد کنی و اینگونه است که آنها تلاش می کنند این مفاهیم مورد نظر گفتمان انقلاب اسلامی از جمله آزادی محقق نشود.

او با تأکید بر این مطلب که دشمنان می دانند اگر گفتمان انقلاب اسلامی محقق شود برای مستکبران جایی نمی ماند، عنوان کرد: به همین دلیل است که آنها صد کانال ماهواره های به اسم آزادی ایجاد می کنند تا افراد را دچار تعلقات مادی کنند زیرا می دانند که اگر ملتی توانست این آزادگی را ایجاد کند به خاطر این است که توانست از این تعلقات رها شود.

وی بیان کرد: در موضوع علم نیز همین روحیه دشمنان وجود دارد و مقاومت و ایستادگی ما در مسأله هسته ای برای دفاع از موضوع خاص هسته ای نبود بلکه برای دفاع از علم، پیشرفت و دانشگاه بود.

جلیلی تأکید کرد: فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی این نیست که تنها حاج قاسم سلیمانی را معرفی کند که در دهن آنها بزند، بلکه در این میدان، شهید شهریاری را ارایه می کند که در جلوی آنها می ایستد بدون اینکه یک ریال مطالبه کند.

وی ادامه داد: تولید سوخت 20 درصد در کشور ما به این دلیل بود که در آن زمان 850 هزار بیمار در کشور داشتیم که دارویی را مصرف می کردند که برای تهیه آن به این سوخت نیاز داشتیم.

جلیلی خاطرنشان کرد: حرف آنها اینگونه نبود که بگویند اجازه نمی دهیم، اما کاری می کردند که نتوانیم تولید کنیم.

وی یادآور شد: در سال 88 وقتی که آنها گفتند که سوخت 20 درصد را به ما نمی دهند گفتیم که خودمان تولید می کنیم و آنها خنده ای کردند و گفتند بروید تولید کنید و به دنبال آن ویروس رایانه ای، ترور و تحریم را انجام دادند اما نتوانستند مانع شوند و شهید شهریاری در دوسال سوخت 20 درصد را انجام داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: کشوری که پنج هزار سلاح هسته ای دارد، نگران غنی سازی اورانیوم و ساخت چند سانتریفیوژ نیست بلکه نگران غنی سازی نیروهایی چون شهید شهریاری است که دانشمندی نماز شب خوان جان خود را با افتخار در دست می گیرد و این کار را انجام می دهد.

وی با اشاره به این مطلب که گفتمان انقلاب اسلامی یک ویژگی ممتاز دیگر نیز دارد، اظهار کرد: گفتمان انقلاب اسلامی در آن تمدنی که ترسیم می کند به این پیشرفت ها اکتفا نکرده و مفاهیم جدیدی را مطرح می کند که باعث تحول در مناسبات قدرت می شود.

جلیلی گفت: گفتمان انقلاب اسلامی در گستره ای که برای هستی تعریف می کند، هدایت را به عنوان یک کار ویژه دولت اسلامی مطرح می کند و می خواهد که انسان به یک هدف عالی برسد.

وی با اشاره به وجود اخبار گسترده درباره ایران در سایت ها و شبکه های تلویزیونی و رادیویی، اظهار کرد: این امر به دلیل آن است که شجره طیبه ای شکل گرفته و هر روز میوه های خود را به شکلی بروز می دهد.

وی تأکید کرد: گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر قرآن و آموزه های سیره اهل بیت (ع) شکل گرفت که تبلور آن در ولایت فقیه است.

جلیلی اظهار کرد: آنها می بینند آموزه های قرآن و اهل بیت (ع) به مانند یک کشتی است که ملت ما را از میان سهمگین ترین امواج نیز عبور می دهد.

وی خاطرنشان کرد: انشاالله همه ما در حفظ و حراست از انقلاب که یک فرصت بی نظیر برای کشور، منطقه و جهان است با وحدت و همبستگی حول محور ولایت تلاش کنیم.

او یادآور شد: امروز به تعبیر رهبری در پیچ تاریخی و شرایط بسیار خوب هستیم و ملت در سیر صعودی و دشمنان به ادعای خودشان در سیر نزولی هستند.

جلیلی از روز گذشته سه شنبه سفری دو روزه به استان کرمان داشت و در این مدت ضمن دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، در شهرستانهای رابر، سیرجان و کرمان سخنرانی کرد.


نظر شما :