داعش از چند منظر

۲۸ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۵۷ کد : ۱۹۳۴۵۴۳ سرخط اخبار
نویسنده خبر: سید محمد صادق خرازی
یادداشتی از سید محمد صادق خرازی.
داعش از چند منظر

مدت زمانی است که عراق و شامات در آتش دروغ و تبانی، خیانت و توطئه می سوزد. مردمانی مسلمان  گرفتار قهر زمین شده اند. گویی بر تارک آنان خون، بدبختی، درد و حرمان نقش بسته است. آنچه این روزها در عراق اتفاق افتاده و مدتی قبل در سوریه رخ داد گویی جنایت انسان خونریز در متن بشریت امری متعارف شده است. پیدایش داعش طی بیش از یک سال نیازمند آسیب شناسی جدی است. اگر به عمق آن توجه کنیم و فارغ از هرگونه تعصب و یا تعلق فکری به این واقعه و حادثه تلخ بنگریم. بی تفاوتی قدرت های جهانی نسبت به مردم مظلوم سوریه و عراق، تبانی شرم آور برخی دولت های منطقه از جمله ترکیه، عربستان سعودی و امارات عربی متحده، رفتار پارادوکسیکال ایالات متحده آمریکا و انگلستان ، جاه طلبی های تفکر بعثی در دو جامعه شامات و بین النهرین همه و همه دارای نقش جدی بوده است. مناسب است تا صبورانه به برخی از حوادث پیرامونی و حاشیه مهم تر از متن این واقعه بنگریم.سیستم سیاسی و نظامی و امنیتی ایالات متحده یا با هم اختلاف دارند و یا آنکه مبنایشان بر رفتار پارادوکسیکال است. پرزیدنت اوباما خیلی بی تفاوت در اوج قتل عام موصل در شبکه های تلویزیونی آمریکا رسما ظاهر می شود و می گوید این موضوع مساله داخلی عراق و نتیجه اختلافات سیاسی است و تا زمانی که اختلافات سیاسی حل نشود و عدم رضایت اهل سنت و فقد مشارکت اجتماعی ایشان در صحنه اجتماعی باز تعریف نشود، نمی شود نسبت به یک طرح جدی خوش بین بود اگرچه گزینه های مبتنی بر همکاری از جمله نظامی و امنیتی وجود دارد. پس از چند ساعت از این مصاحبه پرزیدنت اوباما  فاجعه بیشتر می شود، فی الواقع گروهک تکفیری و تروریستی داعش ، از ایالات متحده برداشتی دیگر مبتنی بر پشتیبانی از داعش با تاکتیک استراتژی سکوت می کند ازاینجا  دامنه جنایات علیه مردم را به اوج می رساند. بالفور وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا با نگرانی حادثه داعش را مورد بررسی قرار می دهد و سخنگوی پنتاگون از همه کشورهای منطقه و همسایه عراق از جمله ایران دعوت می کند تا از دولت قانونی حمایت و علیه و علاوه بر پیش روی داعش ، نسبت به رفتار انها موضع گیرند و وارد عرصه و صحنه درگیری شوند.هگل ضمن دستور به سرفرماندهی نیروهای امریکایی در منطقه در اقیانوس عمان و دریای خلیج فارس به دو پایگاه اینجرلیک در ترکیه و پایگاه مرکزی در کویت آماده باش کامل و به ناو آمریکا دستور می دهد به خلیج فارس و به سمت عراق حرکت کنند.ناوی که علاوه بر داشتن جنگ افزارهای کنترل از راه دور هوا، فضا، دریا، موشک های دوربرد و 560 نیروی عملیاتی و 256 نیروی گارد ویژه دیگر برای دفاع و حمایت از سفارت آمریکا در بغداد گسیل می شود.سرفرماندهی نیروهای آمریکایی برای کمک به ارتش عراق دستور می دهد تا پهپادهای آمریکایی زمان حمله به مواضع داعش را عملیاتی کنند. بلافاصله جان کری وزیر خارجه ایالات متحده ضمن تایید آماده باش آمریکا نسبت به آینده مذاکرات ایران و آمریکا برای برخورد با داعش رسما موضع می گیرد.

نیروهای امنیتی-نظامی آمریکا کاملا نگران پدیده القاعده جدید به عنوان داعش و شعارهای رادیکال و تند ایشان می شوند که خیانت و یا بی توجهی و بازی سیاستمداران دام دیگری برای امنیت ایالات متحده در برون و درون این کشورها و منطقه خواهد شد. تاریخ نشان داده است که گروهک های تکفیری به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و تعجب اینجاست چگونه رئیس جمهور ایالات متحده و نخست وزیر انگلستان و برخی از مقامات غرب در برابر این همه رخداد تلخ که هدف نخست آن سرکوب نیروهای منطقه ای ایشان است تحت تاثیر و فریب و حرکت ایزایی سازمان های اطلاعاتی-امنیتی عرب به ویژه سعودی-ترکیه و امارات عربی متحده قرار می گیرند. این مواضع زمانی در پاکستان و افغانستان هدایت شده از سوی ISI و سیستم امنیتی اعراب و نیروهای القاعده و طالبان نیز باعث شد تا جرج بوش و سیستم امنیتی –نظامی آمریکا و علیه ایران موضع گیری کنند. تاسف جدی این بود که انها در آن ایام نتوانستند نسبت به ظرفیت فرامرزی ایرانی واقف شوند و خوب میدانند که اگر ایران  گوشه چشمی به سرکوب القاعده و طالبان نداشت ، آمریکا در حمام خون افغانستان نفس می کشید.

نکته مهم دیگر حمایت سیستم اطلاعاتی عربستان-ترکیه از تجهیز داعش و حمایت تبلیغاتی از داعش و ایجاد جنگ روانی و عملیات روانی برای احیای روحیه داعش است. جالب اینجاست که ماجرای اشغال کنسولگری ترکیه در موصل یک فریب بیش نبوده است. کنسولگری ترکیه در موصل مرکز و اتاق فرماندهی داعش در حمله اشغالی این شهر است و افراد کنسولگری بازداشت نشده اند بلکه در حفاظت داعش قرار گرفته اند و آن هایی که بازداشت شده و اعلام کردند همانانی هستند که با تریلی ها و کامیون های سنگین سلاح های کشنده و موشک به داعش و نیروهای آن ها ارسال می کردند.

بیمارستان مرزی یایلاق ترکیه با عراق، بیمارستان درمانی کل نیروهای داعش و حرکت فزاینده تسلیحاتی از سوی ترکیه امری مبرهن شده و ماجرای اشغال دروغ محض بیش نیست. جالب اینجاست در سوریه طی این مدت ترکیه با همه وجود از جبهه النصره و داعش حمایت کرده است. چند روز قبل نیروهای ارتش سوریه در جنوب شرقی دمشق به پایگاهی حمله می کنند که با ورود نیروهای امنیتی سوریه به محل به اسنادی دست می یابند که نشان می دهد اعضای جبهه النصره به کمک یک افسر ارشد امنیتی ترکیه از بازار سیاه بلغارستان 16 لوله گاز شیمیایی سارین تهیه کرده اند که هر کدام از آنها توانایی مسمومیت 500 متر مربع را دارند و قرار بوده است روز تحلیف بشار اسد با حمله خمپاره های میان برد به مرکز دمشق مورد استفاده قرار بگیرند.

عربستان سعودی با همه امکانات مالی-تسلیحاتی و تبلیغاتی همه جوره علیه دولت نوری المالکی را نشانه رفته است و عجیب توسط رسانه هایی که تحت الحمایه سعودی هاست مثل العربیه، الحدث، شبکه معروف  الشرقیه یا بابلیه و الرافدین با قدرت تمام سه خط فکری را تبیین می کند که داعش گروهک نیست این قیام و انقلاب محرومین و عشایر و طوائف عراق است. مدام هم با آن ها مصاحبه می کنند و با تبیین دروغ به جنگ روانی عشایر انقلابی موصل دامن می زنند. جالب است طی 4 روز گذشته مدام اعلام می کند تل عفر شهر استراتژیک بین سوریه و موصل توسط عشایر انقلابی با جمعیتی حدود 200 هزار نفر سقوط کرده است. جالب است که بدانیم این شهر بالای 45% شیعه و 42% سنی و 7% کردی و غیر مسلمان دارد که این تلقی مبنی بر اینکه داعش گروهک نیست. جالب است بدانیم که منافقین در عراق، رسانه های عربی در منطقه، عربستان سعودی، بی بی سی و بخشی از رسانه های ترکیه در حالی مدعی هستند که این یک انقلاب مردمی است که جنایتکاران داعش در تکریت بیش از 1700 نفر که بخش عمده آن دانشجویان دانشکده هوایی ارتش عراق و اهل سنت بودند در طی چند ساعت قتل عام می شوند در حالی که سانسور خبری درباره این واقعه به روشنی دیده می شود. از هنگام ورود نیروهای تروریستی-بعثی داعش 12 خطیب مساحد اهل سنت در موصل اعدام شده اند. اکثر سران عشایر  اهل سنت اینک همگام با ارتش و نیروهای دولت شده اند. فرمان جهاد مرجعیت در عراق باعث شد تا ارتش اعتماد به نفس خود را به دست آورد بیش از دو میلیون نفر تحت عنوان بسیج علوی ثبت نام کنند با این فرمان و اتفاقات جدید دیگر در عراق و از دست دادن برخی موقعیت های داعش فرقه بعثی که با نام جدید گروه نقشبندی به فرماندهی عزت ابراهیم الدوری معاون اول صدام و هم اکنون رهبر حزب بعث عراق با سلفی های داعش درگیر شده اند و بیش از 24 نفر از نیروهای ارشد داعش و پسر و داماد عزت ابراهیم نیز کشته شده اند در یکی از حملات ارتش برادر کوچک ابومصعب الزرقاوی نیز دستگیر شده است. علی غیدان، فرمانده نیروی زمینی و عبود گنبر، فرمانده عملیات ارتش عراق که به اتفاق 500نفر از موصل فرار و به اربیل رفته بودند در آنجا دستگیر و تحت الحفظ به بغداد منتقل شده اند. جالب اینجاست که هر دو فرمانده بازداشتی به دولت وملت عراق خیانت کردند از فداییان صدام تا ٢٠٠٣ میلادی محسوب می شدند.

خواننده محترم را به دقت در این نکته مهم دعوت می کنم گروهک داعش که دارای بینش ناصبی، سلفی و بعثی با رفتاری خون خوارانه توسط فدائیان صدام ، رهبران حزب بعث دو کشور سوریه، عراق با حمایت مالی تجهیزاتی سعودی، ترکیه و امارات با اختلافات عمیق و زیاد ایدئولوژیک میان ابوبکر بغدادی، عزت ابراهیم و همه بعثی ها و تکفیری ها با یک هدف شکل یافته اند تا سوریه-عراق-مقاومت شکست خورده  و حوزه مسلط ایران در خاورمیانه را به نابودی محض بکشاند. آیا می شود گفت سیستم های امنیتی-نظامی سیاسی غرب از چنین پدیده های دهشتناکی ناراضی هستند.قضاوت با خوانندگان محترم!

منبع: روزنامه اعتماد

سید محمد صادق خرازی

نویسنده خبر

سید محمد صادق خرازی سفیر ایران در سازمان ملل متحد (۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵) و کشور فرانسه (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶) و مشاور ارشد

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: داعش


نظر شما :