ایران خواستار حفظ حق غنی‌سازی است

۲۶ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۱۰ کد : ۱۹۳۴۴۲۴ سرخط اخبار

یک نشریه فرانسوی طی گزارشی با اشاره به وجود اختلافات میان ایران و گروه 1+5 در موضوع هسته ای اعلام کرد که ایران خواستار حفظ حق غنی سازی خود است و تمامی گفت وگوها حول سطح مجاز [این غنی سازی] صورت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشریه فرانسوی «ژورنال دو دیمانش» طی گزارشی به قلم «فرانسوآ کلمانسو» در آستانه آغاز دور پنجم مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) در وین نوشت: قدرت های بزرگ و ایران طی هفته جاری در جستجوی حصول توافق در خصوص برنامه هسته ای تهران به وین می روند و این در حالیست که در فاصله 5 هفته ای تا مهلت تعیین شده از سوی دو طرف (20 ژوئیه) هنوز اختلافات عمیقی میان آنها باقی است.

این نشریه فرانسوی در ادامه نوشت: در توافق موقت صورت گرفته میان ایران و قدرت های بزرگ در ماه نوامبر گذشته، پیش بینی شده بود که در ازای توقف فعالیت های هسته ای بحث برانگیز ایران، برخی از تحریم های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا بر این کشور به حالت تعلیق درآیند؛ اما این ایده خوبی برای رسیدن به توافق جامع تا 20 ژوئیه بود که به غربی ها امکان بررسی تعهدات دائمی ایران و به ایران امکان بهره مندی از لغو تحریم های اقتصادی را می داد.

یک منبع فرانسوی نزدیک به این پرونده در گفت وگو با ژورنال دو دیمانش اعلام کرد: «ایرانی ها بازی کرده اند. آنها غنی سازی اورانیوم را به به تعلیق درآورده اند و آژانس بین الملل انرژی اتمی از آنها برای پایبندی و اجرای تعهداتشان تشکر کرد.»

این نشریه فرانسوی سپس در ادامه گزارش خود نوشت: ایران می خواهد حق غنی سازی خود را حفظ کند و تمامی گفت وگوها حول سطح مجاز [این غنی سازی] صورت می گیرد، حال آنکه اسرائیل امیدوار است که ظرفیت آستانه [تسلیحاتی شدن] ایران در ارتباط با دستیابی به سلاح هسته ای، برای همیشه از بین برود که به عقیده این منبع فرانسوی «این هدف محقق نشده است».

یک دیپلمات اروپایی می گوید: «تیم اوباما خواستار حصول توافقی است که بتواند کارنامه سیاست خارجی اش را در جایگاه معتبری قرار دهد.»

پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 با حضور «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از امروز (دوشنبه) در شهر وین آغاز و تا 30 خرداد ماه ادامه خواهد یافت.

شهر وین 24 تا 26 اردیبهشت ماه نیز میزبان مذاکرات ایران و 1+5 بود که قرار بود در آن نشست کار تدوین پیش نویس توافقنامه جامع هسته ای آغاز شود که به دلیل زیاده خواهی های طرف مقابل این امر محقق نشد و پیشرفت ملموسی در این زمینه حاصل نشد.

وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون سوم آذرماه سال گذشته (1392) در خصوص برنامه هسته ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که از 30 دی ماه وارد مرحله اجرا شد و 29 تیرماه زمان پایان شش ماهه گام اول توافقنامه ژنو است.

طرفین پس از آن برای دستیابی به توافقنامه جامع هسته ای چهار دور در وین به گفت وگو نشستند که در وین 3 همه مباحث مربوط به برنامه هسته ای ایران مرور شد و در وین چهارم که قرار بود کار تدوین پیش نویس توافقنامه آغاز شود، پیشرفتی حاصل نشد.

کلید واژه ها: نشریه فرانسوی


نظر شما :