برنامه ایران در صورت عدم حصول توافق نهایی هسته‌ای

۲۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۶ کد : ۱۹۳۴۲۵۵ سرخط اخبار

اظهارنظر فرانسه درباره مذاکرات دوجانبه اخیر با ایران، ایجاد تغییراتی در رآکتور اراک به منظور رفع نگرانی ها درباره این رآکتور، هشدار معاون وزیر خارجه ایران به طرف های غربی مذاکرات هسته ای و تأکید بر ضرورت رسیدن به توافق و بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران درباره تحولات جاری در عراق، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
برنامه ایران در صورت عدم حصول توافق نهایی هسته‌ای
 
به گزارش «تابناک»، اخبار و تحلیل های مربوط به موضوع مذاکرات هسته ای، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات جهان درباره ایران را از آن خود کرده است. در این زمینه، خبرگزاری کویت مواضع دولت فرانسه درباره مذاکرات دوجانبه اخیر این کشور با ایران را بازتاب داده است.

به نوشته این خبرگزاری، فرانسه اعلام کرده، گفت و گوهای دوجانبه نمایندگان این کشور با ایران در روز چهارشنبه، «مفید» بوده است؛ اما هنوز برای رسیدن به یک توافق جامع و پایدار در موضوع هسته ای، باید کارهای بسیار بیشتری انجام گیرد. این خبرگزاری اشاره می کند که پیشتر، دولت فرانسه خواستار موافقت ایران با کاهش چشمگیر شمار سانتریفیوژهای خود شده بود.
 
برنامه ایران در صورت عدم حصول توافق نهایی هسته‌ای
 
خبر ایجاد تغییراتی در طراحی رآکتور هسته ای اراک برای کاهش نگرانی ها درباره این رآکتور، موضوع دیگری است که در بحث هسته ای در برخی رسانه ها و مطبوعات بازتاب داشته است. روزنامه «دیلی استار» لبنان می نویسد یک مقام ارشد ایرانی از اقدامات ایران برای بازطراحی رآکتور اراک به منظور کاهش ظرفیت تولید پلوتونیوم آن خبر داده و بنابراین، به نظر می رسد یکی از مسائل اساسی مطرح در مذاکرات ایران و قدرت های جهانی در حال حل و فصل است. این روزنامه با اشاره به سخنان علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این زمینه، به روند مباحث موجود در دوره های قبلی مذاکرات درباره رآکتور اراک اشاره کرده است.
 
برنامه ایران در صورت عدم حصول توافق نهایی هسته‌ای
 
در همین حال، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران هشداری درباره مذاکرات به طرف مقابل داده که در عرصه رسانه ای نیز مورد توجه قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، گفته موفق نشدن دو طرف در رسیدن به توافق نهایی در موضوع هسته ای، سبب خواهد شد ایران همه فعالیت های غنی سازی خود را دوباره از سر بگیرد. عراقچی تأکید کرده که به نظر وی، رسیدن به توافق میان طرفین امکان پذیر است؛ اما نیاز به کار سخت، بینش و منطق دارد. با این حال، وی گفته در صورت عدم توافق، ایران غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد را از سر خواهد گرفت. 
 
برنامه ایران در صورت عدم حصول توافق نهایی هسته‌ای
 
«وال استریت ژورنال» از جمله دیگر مطبوعاتی است که به سخنان عراقچی ـ که در رم گفته شده ـ پرداخته و می نویسد به باور ایران، طرفین مذاکره کننده در موضوع هسته ای، هنوز فاصله بسیاری با یکدیگر دارند. این روزنامه می نویسد عراقچی با بیان اینکه مذاکرات اکنون در مرحله حساسی است، گفته هنوز شکاف هایی میان دو طرف وجود دارد و از میان بردن اختلافات، نیازمند کار سخت، بینش و خلاقیت است و بنابراین، دستیابی به توافق امکان پذیر است. عراقچی در ادامه اشاره کرده که همه طرف های حاضر در مذاکرات، مایل هستند که گفت و گوها تا ضرب الاجل تعیین شده (بیستم ژوئیه) به نتیجه برسد.
 
برنامه ایران در صورت عدم حصول توافق نهایی هسته‌ای
 
در پایان باید اشاره کرد که اخبار مربوط به مواضع ایران در قبال اوضاع جاری عراق نیز بخش مهمی از توجه مطبوعات جهانی را به خود معطوف کرده است. در این زمینه، سایت خبری «البوابه» مواضع رئیس جمهور ایران را بازتاب داده و می نویسد، حسن روحانی اعلام کرده که جمهوری اسلامی ایران اقدامات خشونت آمیز و تروریستی را تحمل نکرده و با خشونت و ترور در منطقه و جهان مبارزه می کند. روحانی همچنین اعلام کرده که شورای عالی امنیت ملی ایران، با برگزاری نشستی فوری، تحولات اخیر در عراق و تحرکات گروه های تروریستی در این کشور را بررسی خواهد کرد.

نظر شما :