همسویی تهران با مرجعیت نجف در قبال نخست‌وزیری در عراق

۱۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۱۹ کد : ۱۹۳۴۰۷۸ سرخط اخبار

یک روزنامه عراقی با اشاره به اینکه موضع تهران در قبال نخست وزیری عراق کاملا همسو و مطابق بر رویکرد مرجعیت در نجف اشرف است به بررسی ۴ گزینه جایگزین نخست وزیری «نوری المالکی» پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه عراقی مستقل «المشرق» در گزارشی به بررسی موضع تهران در قبال مسئله نخست وزیری در عراق پرداخت و نوشت: برخلاف آنچه که در برخی محافل سیاسی و رسانه ای درباره حمایت ایران از نخست وزیری «نوری المالکی» برای بار سوم گفته می شود، منابع موثق ایرانی اعلام می کنند که تهران هنوز موضعی قطعی و نهایی درباره این مسئله نگرفته است و هیچ اسمی را برای نامزدی نخست وزیری مطرح نکرده است.

بر اساس این گزارش، ایران نمی خواهد که موضعی بر خلاف موضع مرجعیت عالی شیعیان در نجف اشرف بگیرد لذا همسو و هماهنگ با نهاد مرجعیت در نجف، تهران نیز منتظر تصمیم نهایی عراق درباره نخست وزیری می ماند.

این منابع اعلام کردند: 4 نفر، گزینه های اصلی جانشینی مالکی در عراق هستند که ایران یا آمریکا ملاحظه ای بر آنها ندارند و آنها را وتو نمی کنند. این 4 نفر عبارتند از:

1- عادل عبدالمهدی

2- احمد الچلبی

3- طارق نجم

4- ابراهیم الجعفری

این منابع تاکید کردند: اگر مالکی مطمئن شود که فرصت بازگشتش به کاخ نخست وزیری از دست رفته، تلاش خواهد کرد تا «طارق نجم» محرم اسرارش و رئیس دفترش به نخست وزیری برسد اما مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست «عمار الحکیم» تمایلی به نجم ندارد و چلبی یا عبدالمهدی را ترجیح می دهد و صدری ها نیز ابراهیم جعفری را معرفی می کنند زیرا در صورت نخست وزیری او فرصت برای بازگشت نفوذ صدر در عراق مهیا می شود.

بر اساس این گزارش، آمریکا هیچ رویکرد شفافی و موضع مشخصی درباره 4 سال آینده عراق ندارد اما «زلمای خلیل زاد» سفیر پیشین آمریکا در عراق ترجیح می دهد که مالکی به طور مشروط به نخست وزیری بازگردد و از جمله شروط وی عدم به حاشیه راندن سایر احزاب پیروز در انتخابات است.


نظر شما :