میز مذاکره با ایران بدون توافق ترک نشود

۱۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۰ کد : ۱۹۳۴۰۷۳ سرخط اخبار

پایگاه خبری دبکا گزارش داد که کاخ سفید پیش از اعزام تیم مذاکره کننده خود به سوئیس هشدار داده است که به هیچ عنوان میز مذاکره با ایران را بدون توافق ترک نکنند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری دبکا، کاخ سفید در آستانه اعزام هیئت مذاکره کننده آمریکایی به مذاکرات سوئیس تأکید کرده بود: میز مذاکرات با ایران را بدون دستیابی به توافق ترک نکنید.

مذاکرات میان هیئت مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی امروز در ژنو سوئیس برگزار می شود.

بنا بر این گزارش، هیئت اعزامی آمریکا به مذاکرات دو جانبه با مقامات ایرانی که از 9 تا 10 ژوئن (19 و 20 خردادماه) در ژنو سوئیس برگزار می شود، مستقیما از کاخ سفید دستور گرفته که میز مذاکرات را دست خالی ترک نکند.

این پایگاه صهیونیستی در گزارش خود نوشت: این نشست در تلاشی جدی از جانب مقامات آمریکایی برای پنهان کردن این واقعیت مطرح شده در خصوص به سرانجام نرسیدن مذاکرات 1+5 با ایران تا ماه ژوئیه و یا حتی در زمان تمدیده شده تا نیمه ماه ژانویه سال 2015 برگزار می شود.

بنا بر این گزارش، یک مقام آمریکایی که نامی از وی برده نشده اعلام کرد: این مذاکرات دو جانبه در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 در تاریخ 16 تا 20 ژوئن برگزار می شود تا بتوانیم در حد امکان در یک دیپلماسی فعال با ایران وارد تعامل شویم تا ببینیم آیا قادر خواهیم بود در خصوص برنامه هسته ای تهران با این کشور به راه حلی دیپلماتیک برسیم.

منابع دبکافایل در واشنگتن گزارش کرده اند: ویلیام برنز شخصا دستوری از کاخ سفید دریافت کرده تا مذاکرات ژنو را بدون «توافق موقت ارتقاء یافته» ترک نکند.

منبع آمریکایی دبکا همچنین تأکید کرد بدون شک این دور از مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا مرحله ای خواهد بود که آمریکا امتیازاتی را به ایران واگذار کند چرا که تیم مذاکره کننده آمریکایی تصمیم دارد به هیچ عنوان میز مذاکرات را دست خالی ترک نکند.

پایگاه خبری دبکا در ادامه گزارش خود نوشت: هدف عنوان شده ای که مذاکرات بر اساس آن آغاز شد، مبنی بر اینکه توافقی جامع سرانجام مسائل مطرح درباره برنامه هسته ای ایران را رفع خواهد کرد، به طور مشخص از ادبیات رسمی مقامات آمریکا کنار گذاشته شده است. اما این اظهارات خوشبینانه درباره «پیشرفت در مذاکرات» که به دنبال هر دور از مذاکرات شکست خورده با ایران مطرح می شد، باید به طور کامل توضیح داده شود.

این پایگاه صهیونیستی در ادامه تأکید کرد: «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا نیز برای نیل به این هدف، یک تیم سری تشکیل داد که مذاکرات سری پشت پرده با تهران را سال گذشته در عمان به جریان اندازد. در همین مسیر بود که معامله واقعی میان واشنگتن و تهران شکل گرفت که به دنبال آن نیز مذاکرات در قالب گروه 1+5 با تهران آغاز شد.

در ادامه این گزارش آمده است: به همین دلیل برای نشست ژنو که از امروز دوشنبه آغاز می شود، «ویلیام بیل برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا که تیم سری و پشت پرده در عمان را رهبری می کرد، صراحتا به عنوان مذاکره کننده اصلی معرفی شد. برنز در حقیقت «وندی شرمن» را که نتوانست به هیچ پیشرفت محسوسی در مذاکرات مستقیم با ایران دست یابد، از دور مذاکرات با ایران خارج کرد و جایگزین وی شد که البته در این مسیر، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی «جو بایدن» معاون اوباما نیز وی را همراهی می کند.

این گزارش همچنین نوشت: اوباما این تیم را در آخرین تلاش های خود برای جلوگیری از به هم خوردن اوضاع به 4 دلیل معرفی کرده است؛ نخست اینکه ، آیت الله خامنه ای رهبر ایران، صراحتا از «حسن روحانی» رئیس جمهوری و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه این کشور خواسته که هیچ امتیاز بیشتری را در مذاکرات واگذار نکنند به ویژه در رابطه با غنی سازی اورانیوم و موشک های بالستیک این کشور؛ دوم اینکه اوباما و تیم مشاوران وی به این نتیجه رسیده اند که بیشترین امتیازی که ایران ممکن است واگذار کند، امضای یک توافق هسته ای موقت اما ارتقاءیافته توافق ماه نوامبر گذشته با گروه 1+5 است؛ سوم اینکه «عباس عراقچی» معاون وزیرخارجه ایران روز شنبه اعلام کرده بود که ایران در این مذاکرات دوجانبه شرکت می کند اما مستقیما پس از ترک این مذاکرات، با مذاکره کنندگان روس در رم وارد مذاکره خواهد شد.


نظر شما :